11 januari Mats Svegfors

Ett liv i offentlighetens tjänst - Mats Svegfors talade

Lokalen räckte inte till för Mats Svegfors

Igår, torsdag inledde SPF Seniorerna Köpingshus sina medlemsmöten för våren. Vår första inbjudna gäst var förre landshövdingen, tidigare Kungsörsbon med mera som talade om sitt liv i offentlighetens tjänst.

Det hade lockat många medlemmar, Mats Svegfors ville helst tala i en lite mindre lokal, men det blev teatersalongen på Forum som fylldes.

Sedan vår ordförande Veine Eliasson hälsat alla välkomna och Inga Hoffstedt informerat kort om vårens resor var vi förväntansfulla att få höra vad Mats Svegfors ville förmedla till oss. Han sa att det är ett privilegium att som föredragshållare få byta till en större lokal.

Uppväxten

Mats Svegfors, smålänning, från Vetlanda, fadern pliktmedveten tjänsteman inom trävarubranschen. Modern arbetade på café när hon träffade Mats pappa och blev sedan hemmafru. Modern var en mycket viktig person för Mats, hon läste mycket skönlitteratur, engagerad och kärleksfull.

Studietiden

Uppväxt i Åseda och studentexamen i Vetlanda. Sedan blev Mats S "lundensare"1967. Läste juridik, men blev snabbt engagerad i studentkåren under den tid då antalet studenter fördubblades till bortemot 20 000 studenter. Genom ordförandeskap i studentkåren 1971 kom han att få en nära relation till universitetets rektor Philip Sandblom (medicinprofessor) och hans amerikanska hustru Grace. Genom dem fick universitetet en förnämlig konstsamling. De efterföljande rektorerna var Per Stjernkvist (juridikprofessor) och sedan Sven Johansson, båda mycket olika. I Lund deltog han i den konservativa studentföreningen och i det fria moderata studentförbundet där han kom att efterträda Carl Bildt som ordförande. De har varit goda vänner.

En annan viktig person som kommit att påverka honom mycket är Dag Hammarskjöld och som många har haft som förebild, bland annat Tage Erlander, Herbert Tingsten, kanske även Olof Palme och Carl Bildt. I familjen Svegfors hade man Vetlanda-Posten och DN, Dagens Nyheter på grund av faderns intresse för 6-dagars cykelloppet.

Arbetslivet

Efter Lundatiden följde arbete i Stockholm och med arbete inom en näringslivsorganisation med mark och fastigheter. Intressant och där fanns många self-made byggherrar som blivit stormrika på den fastighetspolitik som fördes. Dock de var helt emot socialdemokratin. 1976 års riksdagsval förändrade den politiska scenen då Torbjörn Fälldin fick bilda regering. "Det känns som om det var i förrgår det hände" sa Mats S. Han kom att få arbeta på samordningskansliet med Gösta Bohman och var fyra år i regeringskansliet. Gösta Bohman var intresserad av allt, kanske lite bråkig men med stor respekt för enskilda människor. Det var tillfälligheter som gjorde Gösta Bohman till partiledare.

Ledande politiker och partiledare som han respekterar mycket var Torbjörn Fälldin med sin intellektuella förmåga och klokskap saamt Ingvar Carlsson som även han har betytt mycket. Ingvar Carlsson var den som ledde landet när Sverige blev EU-medlem och att han var opåverkad av sin roll.

I tidningsvärlden var han i sjutton år mellan 1983 och 2000, där fanns tidningsmän som gjorde avtryck både positivt och negativt bland annat Bertil Torekull och Hans Zetterberg.

Därefter följde fina år som landshövding i Västmanland för att därefter leda Sveriges Radio som han ser som en utomordentlig inrättning där hans uppgift var att som förvalta VD-skapet.

Om han skulle få leva om sitt liv skulle han velat bli kvar i Lund, kanske blivit professor inom något juridiskt område.

Avtackning

Alla vi som lyssnade på honom (alldeles andäktig tystnad när han pratade) är synnerligen glada att få höra om hans skiftande yrkesliv och han avtackades med långa applåder och en vacker ljuskrona.

Barbro Broman