26 september 50-årsfest för Köpingshus

Stora salen i Folkets Hus var absolut fullsatt när nästan 200 gäster och medlemmar bänkade sig till bords när föreningen högtidlighöll sitt 50-årsjubileum

• Fullsatt vid jubileumsfesten
  • Minoo Ahktarzand
  • Sten Lindqvist
  • Lina Adolphson
  • Fullsatt vid jubileumsfesten
  • Minoo Ahktarzand
  • Sten Lindqvist
  • Lina Adolphson

SPF Köpingshus ordförande; Veine Eliasson, hälsade alla välkomna till dagens fest och vände sig speciellt till landshövdingen Minoo Aktharzand, andra SPF-föreningar och våra egna medlemmar. Han gjorde en liten tillbakablick och berättade om Köpingshus, en försvarsanläggning som fanns på 1400 och 1500-talet men revs tidigt och resterna bortschaktades i samband med att järnvägen behövde mark. Framhöll att SPF Köpingshus bildades samma år som distriktet kom till. Förbundet bildades redan 30 år tidigare och fyller således 80 år i år. Från början var det 20 medlemmar och idag är det närmare 1 000 medlemmar, och det är en förening med många aktiviteter och för att få dessa att fungerar arbetar många medlemmar ideellt i föreningen.

En mycket fin trerätterslunch serverades vid jubileumsfesten. Det är alltid trevligt när Culinarens elever sköter ruljansen. Det var första gången eleverna i årskurs ett hade en servering, vilket de klarade med glans. Alla lunchgästerna deltog i en mycket lång lektion i samband med lunchen.

Det serverades kräftsoppa med liten kräftsallad till förrätt. Till varmrätt serverades lågtempererad kalvytterfilé med Gratin Dauphinoise och marsalasky. Till dessert fick gästerna Hjortron panna cotta smaksatt med punsch, allt mycket gott.

Som toastmaster fungerade Agneta Göhle och hon presenterade vår jubileumstalare landshövding Minoo Akhtarzand som var väl påläst om SPF Köpingshus och som gladdes speciellt åt att det var ungdomar i utbildning som svarade för den fina lunchen. Berörde värdet av aktiviteter när seniorer blir äldre och hoppas att föreningen kommer att finnas i minst 100 år till. Landshövdingen utbringade ett fyrfaldigt leve för 50-åringen. Jacqueline Adolfsson överlämnade en ljuskrona i stearin att ha på bordet.

Därefter kom ett antal gratulanter från närliggande SPF-föreningar, SPF Kung Karl i Kungsör, SPF Aktiv Arboga, Marie Westling, SPF Herrevad i Kolbäck, Christina Johansson SPF klubb 65 i Hallstahammar, Jovanka Olofsson och Lisbeth Wernersson som båda representerade Surabygdens SPF-förening och distriktsstyrelsen fram gratulerade. Här överlämnades blommor men mest hade pengar satts in till olika behjärtansvärda ändamål som "Din stora dag" och Alzheimerfonden.

Nu fick toastmastern hälsa Sten Lindqvist, Köpingskännare sedan många år, välkommen där han kåserade om Köping under 50 år. De började med att vi fick se bilder hur Köping såg ut 1969. Många kände igen sig, och mindes hur det sett ut tidigare och förundrades att många gamla hus revsmycket sent. Även Sten Lindqvist fick en ljuskrona som tack för sin medverkan.

Därefter följde ett musikaliskt inslag med Lina Adolphson och Örjan Lindvall där många kända örhängen under de senaste åren framfördes. Det var melodier av Kai Gullmar, det som Zarah Leander sjöng, Edith Piaf, Ur Svea Hund och avslutades med Thore Erlings avskedsmelodi.

Slutligen uppmanades vi att "mata spargrisarna" som fanns uppställda utanför festlokalen när vi gick hem efter en fin eftermiddag. Insamlade medel går till elevernas skolresa.

Barbro Broman