Höstprogrammet 2020

Till dig medlem i SPF Seniorerna Köpingshus

Det börjar bli tjatigt med information om inställda aktiviteter och ändå så måste vi göra det ännu en gång. Höstens program läggs på is tills det kommer andra rekommendationer från Folkhälsomyndigheten. Eftersom de flesta aktiviteterna ställs in kommer nedan lite information om vad som kan vara möjligt.

Kanske just du har en idé? Berätta i så fall detta för styrelsen.
Styrelsen har till Köpings kommun skickat en skrivelse angående covid-19 med frågeställningar som vi gärna vill ha besvarade då IVO, inspektion för vård och omsorg, granskat 91 äldreboenden där man funnit allvarliga brister. Av dessa finns fyra i Västmanland och Nordlunds boende är ett av dessa. Skrivelsen har även delgivits andra organisationer som verkar för seniorerna.
Karantän med bristande socialt umgänge, besöksförbud inom äldrevården, icke genomförbara sociala aktiviteter, frisör, shopping och mycket annat tycker man ju borde vara nog.
Coronakrisen har tydliggjort att en nedbantad äldreomsorg och ett underfinansierat pensionssystem måste åtgärdas. Det är än viktigare nu att vi tar ansvar och påverkar våra politiska företrädare för att uppnå en förändring. Vi är fortfarande en mycket stor grupp väljare. Hoppas du som har möjlighet skriver på förbundets digitala upprop.

För att nå ut med snabb information använder vi vår hemsida, Facebook och E-post till de medlemmar som har det. Så till sist en viktig uppmaning till dig som har e-post, anmäl e-postadressen till SPF. Hjälp också till att informera våra medlemmar som saknar dator.
Nu får vi hjälpas åt att ta hand om varandra och utnyttja telefon, digitala tekniker och umgängesformer som inte äventyrar hälsan.
SPF Seniorerna Köpingshus styrelse
Veine Eliasson