23 feb Vad blir det för väder?

Välkände meteorologen Anders Nylund från TV 4 berättar om väder, oväder och TV-väder

Vi är alla intresserade av väder

Nu har SPF Seniorerna Köpingshus har haft ett nytt medlemsmöte, denna gång med Anders Nylund, välkänd meteorolog från TV4, som berättade om väder, oväder och TV-väder - förr, nu och i framtiden.

Mötet inleddes av vår ordförande Veine Eliasson, där han tackade för att ha fått förtroende att leda föreningen för ytterligare ett år. Vid årsmötet var han på resa. För att kunna leda en förening på ett bra sätt behövs bra medarbetare i styrelsen och "det har jag" sa Veine Eliasson. Det är många frågor i samhället som berör alla oss medlemmar, det kan gälla kontanter, pensioner, bostadsfrågor och där vi som föreningsmedlemmar kan påverka de politiska partierna. Pensionärsföreningarna har fler medlemmar än de olika partierna Som politiskt obundna får var och en agera på annat håll

Veine Eliasson slog också ett slag för ."trivselkommittér, där några medlemmar kan åta sig att ordna mindre sammankomster etc.

När Anders Nylund äntrade scenen på Forum inledde han anförandet med en kort tillbaka blick om teknikutveckling inom klimatområdet och att han arbetat inom området närmare 50 år, med en uppväxt i Gävle som en av 5 bröder., berättade om 60-talets kalla vintrar, speciellt vintern 1965-66 och 1969-70, där vi alla nickade och mindes.

Den första bilden visade väderstatistik för Västmanland, har förts sedan 1700- och 1800-talet, men i modern tid var det varmast i Sala 6/8 1975 med +36 grader, och kallast i Uttersberg den 9 februari 1966 . Mest regn som fallit under 24 timmar inträffade i Hallstaberg utanför Västerås den 25 augusti 1996. då det regnade 146 mm. Kuriosa är att 4 juli 1953 föll hagel Ramnäs stora som tennisbollar, 7-8 cm i diameter. Djupast snötäcke hittar vi i Riddarhyttan den 20 februari 1977 och det mätte 124 cm.

Nödår och elände följde i många årtionden, men trots umbäranden ökade medellivslängden då industrialism och bättre bostäder byggdes. Dessutom ökade befolkningen i Sverige. Inte bara i Sverige var det nödår, även i USA drabbades människor av vädrets makter och tvingades på flykt från Chicago -området till Carlifornien .

Växthuseffekt, globala förändringar i världen påverkar oss. Att referera allt låter sig ej göras men intressant var det för oss alla med återblickar i TVs barndom, om klimatavtal i Paris 2015, om hur viktigt det är att i jordens medeltemperatur höjs för mycket. Helt inte över 1,5 grad. Sommaren 2016 var den varmaste sen 1880, och det var den 14:de månaden i rad som var den varmaste.

Arktis och Antarktis smälter, det påverkar temperatur och havsnivån, nederbördsmängderna ökar och vegetationsperioderna blir längre.

TV-väder intresserar oss mycket och där har utvecklingen gått fort, från Olle Bjärklund, Leo Ranalett och alla de som nu syns i rutan i olika kanaler.

Anders Nylund fick svara på en del frågor om bl.a sjörapporterna och den förändring som skett där. Den beror på om det finns elektricitet och sändare, nu när nästan inga fyrar är bemannade. Han avtackades med långa applåder och fick en fin ljuskrona i stearin som tack.

Lotterivinsterna för dagen hade vädertema och det uppskattades.

Barbro Broman