8 mars Kvinnors liv i Saudiarabien

Mary Andersson berättade om klädkoden och livet "Innanför och utanför Abayan" (Abaya är en heltäckande svarta skjorta).

• Fantastiska klänningar som Mary (längst till vänster) visade
  • Röda klänningar
  • Fantastiska klänningar som Mary (längst till vänster) visade
  • Röda klänningar

Mary har bott i Saudiarabien i tre omgångar, under 70-,80- och 89-talet. Hon berättade om lagar och regler där och då särskilt för kvinnorna. Under sin tid där hade Mary köpt över 200 oerhört vackra klänningar som Marys väninnor visade upp. Klänningarna var handsydda och broderade med stenar och pärlor. På vissa var också tråden av guld.

Klädsel i Saudiarabien

Kvinnor bör klä sig långärmat, inte urringat, och i lång kjol. Utomhus klär sig kvinnor i en lång svart skjorta "abaya" med slöja i tunt tyg som bärs över den vanliga klädseln. Kvinnor bör även bära abayan vid formella möten.

Kvinnors klädsel är reglerad i lag. Icke-muslimska kvinnor skall bära "anständiga kläder", vilket i princip innebär hijab (slöja), Muslimska kvinnor skall bära abaya, hijab och niqab. Den religiösa polisen, mutawa, ser till att lagen efterlevs.[

Kvinnors rättigheter

Kvinnor och män hålls åtskilda utanför hemmet och kvinnor vistas endast undantagsvis i det offentliga rummet. Det är i princip helt otillåtet för en kvinna att på egen hand träffa en man utanför släkten och kan bestraffas enligt lag. Kvinnor har alltid en förmyndare (make eller annan manlig släkting). Kvinnornas rörelsefrihet är kraftigt inskränkt då de endast får resa i sällskap med en manlig släkting.

Saudiarabien

Det är ett av världens oljerikaste länder, med 25 % av världens oljetillgångar.

Islam är statsreligion och den enda religion som får utövas av saudier. Saudiarabien lägger sedan 1970-talet stora summor på att sprida islam internationellt och landets utgifter för religiösa ändamål utomlands ligger på mellan 2 och 3 miljarder dollar årligen. Dessa medel har gått till 1 500 moskéer, 210 islamiska center och dussintals koranskolor och muslimska skolor världen runt.

Domstolars individuella tolkning av sharia, islamisk rätt, präglar domsluten. Församlings- eller religionsfrihet existerar inte. Politiska partier och fackföreningar är inte tillåtna och det finns inte någon strejkrätt. Den arbetsrättsliga situationen för många gästarbetare rapporteras fortfarande vara bristfällig. Kvinnor förblir diskriminerade och står under manligt förmyndarskap.

Mary och modellerna avtackades med blommor och applåder.

Efter avtackningen informerade Veine om att:

• Vi fått ett erbjudande från GIF om motionsbasket.
  • Köpingsorten upphör 1 juli och kommer därefter att ingå i Köpingshus.
  • Inför valet kommer representanter för styrelsen att erbjuda möte med olika partier för vidare informations till medlemmarna utifrån frågeställningar från förbundet men präglat av lokalbehov/intressen.

Marianne Manfredsdotter