12 okt Berättarvästen på för Björn Söderbäck

När SPF Seniorerna Köpingshus hade medlemsmöte var Forumsalongen välfylld. Vi har hört honom tidigare och det är alltid lika fängslande att höra Björn Söderbäck tala och berätta skrönor, myter mm om ”Han å Ho”. Det är Gustaf Fröding och Selma Lagerlöf han berättar om.

• Björn Söderbäck i berättartagen

Inledningen om människor och djur blir magi och bygger på ordet "magi. Berättarkonsten har han fått från morfadern och att han även är släkt med Gustaf Fröding på långt håll. Han berättar om en familjetradition att de på julafton kl. 11 samlades vid Frödings byst på Djurgården i Stockholm och där alla som var med där skulle deklamera en dikt av Fröding. Här på scenen framförde Björn Söderbäck en stort antal dikter på värmlandsmål och levandegjorde de med stor skådespelarinlevelse. Det var omöjligt att komma ihåg texterna men det gjorde vår gäst med den äran.

Gustaf Fröding och Selma Lagerlöf lär ha träffats en gång i deras ungdom vid en brygga vid sjön det inte heller så lätt. I bådas författarskap finns humor i tragikomiken och vi får en fantastisk tolkning av ett kapitel i Selma Lagerlöfs bok "Kejsaren av Portugallien". Där återfinns enligt vår gäst den bästa kärleksdikten. Det känns som jag vill till biblioteket och låna boken omedelbart och läsa den. Båda författarnas liv blev mycket olika, Gustaf Fröding var en lysande poet och suput, dog 51 år gammal men såg ut som 95 år. Cornelis Vreeswijk har tolkat Frödings dikt i ett gammalt bergstroll.

Selma Lagerlöf dog vid 82 års ålder efter en framgångsrik författarkarriär och nobelpristagare och såg minst 10 år yngre ut än hennes ålder. Hon skrev alltid med blyertspenna , och hennes väninna Valborg Ohlander renskrev texterna. Något av det sista som Selma Lagerlöf skrev handlade om händer, och hennes händer finns skulpterade.

Björn Söderbäck avslutar sitt framförande med en berättelse av Isaac Bashevi Singer: När en dag har gått, finns den inte längre kvar. Vad återstår av den? Inget mer än en berättelse. Applåderna blev långa och han avtackades med en vacker ljuskrona. Därefter följde kaffe och lottdragning.

Program som väntar närmast är hemlig resa om en vecka och om ytterligare en vecka har SPF Seniorerna Köpingshus sitt nästa medlemsmöte och då är programmet "När benet kapades började mitt liv"

Barbro Broman