Hemlig resa till Gustaf Dahlénmuseum

Höstens hemliga resa gick till Västergötland där vi besökte Gustaf Dahlénmuseet i Stenstorp, en bonadssamling intill museet och efter en god lunch åkte bussen med alla seniorerna till Osteriet i Falköping.
Alla var nöjda med resan som slutade först víd halvåttatiden.

SPF Seniorerna Köpingshus på hemlig resa

07.00 torsdagen 19 oktober samlades 51 medlemmar på Tunadalsparkeringen för att ge sig iväg mot det okända och eftersom hemkomsten var satt till 19.30 så förstod alla att det skulle bli en längre tur än vanligt. Det var höstens första frostmorgon vilket innebar att himlen var molnfri och förebådade en vacker dag.

Chauffören Sven-Erik lotsade ut oss på E18 mot Örebro. Väl där fortsatte vi på E20 svängde av på riksväg 50 och hade dagens första stopp i Askersund, där det serverades kaffe och ostsmörgås. Stärkta av kaffet kom gissningarna om dagens mål igång. Jönköping var ett hett förslag. Men när vi snart svängde av på riksväg 49 blev det svårt att komma med förslag på första stopp. Vi följde Vätterns västra strand mot Karlsborg. Omgivningarna var klädda i en färgsprakande höstskrud. Vi åkte över Göta kanal och fortsatte mot Skövde och hamnade till slut i Stenstorp. Vårt första besök skull bli Dalénmuseet. Ingen hade gissat på det.

Gustaf Dalén bondsonen och bonden som blev Nobelpristagare föddes i Stenstorp 30 november 1869.

1996 - 127 år efter hans födelse, invigdes Dalénmuseet som är inrymt i Stentorps vackra Tingshus. Museet är ett upplevelsemuseum där hans levnadsöden skildras. Vi guidades runt av Bo och Roland. Det var två mycket engagerade guider som berättade om Gustafs liv och uppfinningar. Klippapparaten, solventilen och glödnätsbytaren är bara en del av vad som gjorde uppfinnaren och Nobelpristagaren Gustaf Dalén känd och berömd över hela världen. Hans revolutionerande uppfinningar inom fyrteknikens område har genom åren frälst och räddat livet på hundratusentals sjöfarare. I museet visas även det som följde i spåren på Gustaf Daléns stora uppfinnarflit, till exempel AGA-bilen och spisen, filmprojektorer, radio- och TV-apparater, kuvöser, mätutrustning och hjärt- lungmaskinen med mera. Vi fick också en mycket fin bild av AGAs 100-åriga historia och vad företaget står för. Vid ett experiment 1912 där man testade hur högt tryck en upphettad gasflaska kunde tåla gick något snett. När Gustaf efter timslång väntan gick fram för att undersöka felet exploderade gasflaskan. Gustaf skadades mycket svårt och svävade länge mellan liv och död och hans syn kunde inte räddas. Han fick resten av sitt liv leva i mörker. Det hindrade inte honom utan han gjorde många uppfinningar efter olyckan.

Bredvid museet finns Gunvor Jodhets bonadssamling. Den visar en intressant och nostalgisk utställning av gamla broderade bonader. Med sina motiv och texter berättar bonaderna om det sekel de hör hemma i och om sömmerskans tankar.

Efter en god lunch vändes kosan mot Falköping och gissningarna om vart var vi på väg kom igång igen.. Nu blev det lite lättare och många sade att målet var Falbyggdens osteria.

Där mötte butikschefen Robert Bengtsson upp och berättade företagets historia. 1878 var året då Johan-August och Johanna Johansson lade grunden till Falbygdens Ost när de etablerade ett gårdsmejeri. Gården hette Tomtebo och låg i Borgunda by, mellan Falköping och Skövde.

År 1892 övertog de ytterligare ett mejeri av Gustaf Dalén, som gav upp mejerikarriären och istället blev riksbekant och framgångsrik som uppfinnare. Det är nu 5:e generationen som driver företaget. 1987 öppnades Osterian i Falköping. Här kan besökarna äta och handla goda ostar ur ett brett sortiment av kvalitéts­ost. Efterhand har sortimentet utökats till att idag, vid sidan av osten, också omfatta många andra delikatesser och pres­entartiklar.

När vi kom in i butiken möttes vi av en rockande tomte och julpyntning. Julen hade en egen

Avdelning, där det gick att komplettera vad som saknas i granen. Men det var ju ost vi var intresserade av. Vi blev definitivt inte besvikna då det fanns allt. Vi provsmakade, vi doftade och vi handlade så att butikens dagskassa fick ett stort skutt upp.

När kassarna lastats in styrde Sven – Erik mot Tunadalsparkeringen och vi var efter ett kort fikastopp hemma på utlovad tid.

Medlemmarna verkade vara mycket nöjda av de kraftiga applåder som Inga, Börje och Sven- Erik fick.

Leif Hoffstedt/ 070-6148608