6 april Distriktets årsmöte

SPF Seniorerna Köpingshus arrangerade SPF distriktets årsmöte fredagen den 6 april

Glada i hågen accepterade SPF Köpingshus att arrangera distriktsårsmötet. Lätt att ordna i Folkets Hus där vi har tillgång till Culinaren så vi kan erbjuda en fin lunch. Ingen tänkte då på att skolan har påsklov, men det gick att ordna med andra matställen.

Inledning och parentation

Drygt hundra stämmodeltagare kom till mötet som inleddes med sedvanlig smörgås. Efter välkomnande av föreningens ordförande Veine Eliasson tog distriktsordföranden Sven-Olof Carlsson över och stämman inleddes med parentation över avlidna medlemmar som följdes av ett vackert pianostycke som Ingrid Eriksson spelade.

Föredrag

Dagens föredragshållare var Sten Lindqvist som talade om "Minns gamla Köping". Ett fint bildprogram presenterades med ett foto från 1864. Det handlade om laglösa Köping, stadsprivilegier, apotekare C W Scheele, KMV - Köpings Mekaniska Verkstad, Hästens sängar med byggnader ritade av Ralph Erskine, Nyströms snickeri med alrotsbord, stadsbranden 4 juli 1889 och avslutades med en bild från Stora Gatan där Tårtgeneralens tårta på 520 meter var uppställd 1985 och som nu finns med i den populära filmen Tårtgeneralen.

Årsmötesförhandlingar

Inbjudna vänföreningar talade och därefter följde sedvanliga årsmötesförhandlingar. I pausen kunde vi alla höra hur den som kom från andra orter uppskattade att få höra om Köpings historia.

Underhållning

Innan vi dukade oss till bords underhöll Kulturskolan med delar av Symfonic Band (decimerad grupp på grund av påsklov) men de gjorde det med den äran.

Barbro Broman