9 januari Reseberättelser från Sri Lanka

SPF Seniorerna Köpingshus har hållit decenniets första torsdagsmöte. Vice ordförande Marianne Eek hälsade alla välkomna och önskade god fortsättning på året .

Dagens program handlar om Sri Lanka. Våra egna medlemmar Christina och Kent Hahre berättade om sina resor dit. Sri Lanka är en östat i sydasien med tropiskt klimat och stort Götaland. Det blev ett självständigt land under namnet Ceylon 1948 och sedan republik 1972 under namnet Sri Lanka. Landet är medlem i Brittiska samväldet. Ö-gruppen drabbades av tsunamin 2004 och 39000 personer omkom.

Invånarantalet är runt 22 miljoner och 18 % bor i tätort. Näringarna är fiske, jordbruk, te, gummi och turism. 80 % är singaleser och 11% tamiler. Bara 12 % är över 60 år och pensionsåldern är 55 år. Endast statsanställda har en liten livslång pension. Skolan börjar vid 5 års ålder och man har skoluniform.

Christina och Kent besökte ön första gången 2011 och har sedan dess varit där varje år. Vid första besöket blev de bekant med en av de anställda på sitt hotell. De blev hembjudna till hans familj och därefter har de blivit som en "vänfamilj" för dem på Sri Lanka. Familjen består av 10 personer där bara en har lön. Christina och Kent har under åren stöttat dem med bland annat fortskaffningsmedel.

När de åker runt på sevärdheter använder de hyrbil med chaffis då trafiken och vägarna är mer eller mindre farliga. Det finns väldigt mycket att se på ön. Det gyllene templet i Dambulla som dessutom är världsarv. Ett elefantsjukhus för föräldralösa elefanter är ett intressant besöksmål. Teplantager, ris- och curryodlingar är också intressanta sevärdheter. De har delat upp ön och beser olika delar varje år. De 120 medlemmarna som kommit visade med varma applåder sitt gillande av berättelsen.

Vid fikat informerade studieansvarig Inga-Lisa Wretman om vårens studiecirklar på Vuxenskolan samt önskade förslag till kamratcirklar.

Mötet avslutades som vanligt med lottdragning.

Leif Hoffstedt