FRAMTIDSFULLMAKT den 10 januari

Stark start inledde vårt verksamhetsår 2019. Teatersalongen på Forum var mycket välfylld när vår ordförande Veine Eliasson hälsade välkommen till vårt jubileumsår, när föreningen fyller 50 år. Vår förening är äldre än distriktet och under året kommer föreningen att fira detta. Strax därefter intog bankjuristen Ann-Charlotte Rindstig scenen och det hon förmedlade om framtidsfullmakter kändes mycket angeläget för de flesta i lokalen.

Det var i augusti 2017 som beslut om framtidsfullmakter antog. En framtidsfullmakt kan och ska skrivas när man kan fatta egna beslut om hur man vill ha det med sin ekonomi, hus, fastigheter med mera. Fullmakten ska användas när man varaktigt inte längre kan fatta egna beslut. Fullmakten ska vara undertecknad, bevittnad av två personer och fullmaktshavaren, som man väljer ska vara över 18 år. Bra att även ha ett andrahandsalternativ.

En fullmakt kan omfatta all ekonomi eller delar av det man behöver hjälp med. En fullmaktshavare kan inte skriva testamente eller genomföra adoptioner, men ombesörja mycket, så det är viktigt att fullmaktsgivaren (du) väljer med omsorg och att båda är överens. Ofta är det maka/make, barn, ibland alla barn eller nära vän.

Det var mycket värdefull information vi fick, men med risk för att jag skriver fel eller lite otydligt väljer jag att hänvisa till bankjurist eller annan som kan de juridiska formuleringarna så att inget blir missat eller bortglömt.

När timmen gått fanns många frågor som Ann-Charlotte Rindstig besvarade, och vi var alla imponerade av hennes klara och tydliga svar. Vi tyckte att vi begrep det mesta, men insåg att det är bäst att få hjälp av någon som kan detta. Vi får gärna kontakta henne.

Cristina Hahre i programkommittén överlämnade en fin ljuskrona i stearin som tack och applåderna var många för ett intressant framförande i ett angeläget ämne.

Efteråt blev det information från reseansvariga och intresset för SPF-resor är stort och det finns platser kvar. Inomhus-boule startar vecka 4 och några studiecirklar börjar nu i vinter enligt studieansvariga.

Medlemsmötet avslutades med kaffe och lottdragning

Barbro Broman