Forsbergs i Gunnarsbyn

SPF SENIORERNA Häggens och Rönnens endagsutflykt till Forsbergs grosshandlarvilla i Gunnarsbyn. Ett uppehåll gjordes i Forsnäs hembygdsgård, där Monika Granström och några ur hembygdsföreningens medlemmar dukat en uppskattad lunch, där man kunde välja fisk- eller kötträtt. Efter lunchen fortsattes färden till Gunnarsbyn, där Mogens Amstrup Jacobsen på ett professionellt sätt guidade den ena hälften av Piteåbesökarna Genom Grosshandlarvillans historia. Den andra hälften ägnade sig åt att avsmaka det bröd som bakats efter recept som fanns i huset.

Handelsbodens historia härrör frånmitten av 1800-talet. Nästa som händer är 1874, då kom Karl Riström, 24år gammal. Hans pappa är mästersmidare på Meldersteins bruk. Han kommer hit och köper boningshuset, hela tomtområdet, han köper hela handelsboden från handlaren Agabus Björk och blir på papperet handlare och anställer Agabus Björk, som får titeln bokhållare. Riström själv åker vidare till Råneå och startar upp nästa affär. Han fortsätter och köper många affärer i byarna och köper in varor till dessa, han blir grosshandlare. Riström upptäcker att Karl Forsbergs är en person som är pålitlig, han är bra på att handla och han är bra på att umgås med folk, han måste ha större uppgifter än att vara bodbiträde. 1901 utsågs Karl Forsbergs som handelsföreståndare i Gunnarsbyn.

1908 gifte han sig med Lydia, dotter till Carl och Maria Riström. De lät då uppföra grosshandlarvillan åt det nygifta paret. Det sägs att Lydia får med sig en hemgift av sin pappa på en miljon svenska kronor i kontanter.

Handelsboden stängdes 1933.

1934 dör Karl Forsbergs. Lydia och barnen har då flyttat till Uppsala och huset har stått obebott sen dess.

1941 har huset fått fönsterluckor men har i övrigt stått orört, som när det övergavs på 30-talet.

Husets nuvarande ägare, Lena Malm och Mogens Amstrup Jakobsen köpte huset 2014 av Karl och Lydias barnbarn. Med hattar skor och kläder. Alla skrivbordslådor var fulla, De äldsta räkenskapsböckerna är sedan 1866.

I Mogens visning av grosshandlarvillan går man igenom alla rum från handlarens kontor, Röda salongen som ursprungligen var en del av handelsboden, Matsalen, via den smala ”Pigtrappan” till övervåningen i Karl och Lydias sovrum och slutar i Salen som liggen ovanför entrén. Efter andra hälften av besökarna blivit guidade i Grosshandlarvillan, är det dags att återvända hemåt. Ordförande Lisbeth Lindmark tackar Mogens för den speciella tillbakablicken och informationen om ”Forsbergs i Gunnarsbyn”. Under bussfärden hemåt, tackar hon chauffören Jan Samuelsson för en trygg ock säker resa. Alla deltagare från både Häggen och Rönnen instämde med en applåd. Även resekommittén, där undertecknad ingår, fick del av tacket.

Bertil Berglund

Text och bilder: Bertil Berglund