Sommarutflykt 2021-07-15

SPF SENIORERNA Rönnen i Piteå.

Efter Coronapandemin, hade styrelsen kallat till träff på natursköna Sandön, vid Lillpiteälvens utlopp i Svensbyfjärden. När alla placerat sina medhavda sittplatser, kunde man räkna till femtio deltagare. Ordförande Lisbeth Lindmark hälsade alla välkomna och uttryckte sin glädje över att kunna träffas så här. Det blev många kära återseenden. Lisbeth informerade om planer för hur vi skall verka framöver. Årsmöte blir 26 augusti på Storstrand Kursgård och vi hoppas att det skall bli början på en normalare tillvaro. Hon citerade Aristoteles: ”Man kan inte leva ett mänskligt liv utan vänner”.

Därefter berättade Stig Nilsson, från Sjulnäs Hembygdsförening om hur den förnämliga anläggningen kommit till. Här bedrivs Sommarcafé och det finns möjlighet till bad och andra friluftsaktiviteter. Man kan också hyra lokaler för privata arrangemang, som födelsedagsfirande och liknande.

Sonya Thelin Nilsson stod för den musikaliska underhållningen och fick även med publiken i allsång med kända melodier som förstås, Idas sommarvisa, Vem kan segla förutan vind, En kulen natt, natt, natt, Sjösalavals och I natt jag drömde…

Som förplägnad, bjöds deltagarna på en landgång med kaffe/te och en kaka. Det bildades snabbt en kö med lämpligt avstånd mellan de köande. Det var en uppskattad programpunkt att få hämta och servera sig själv.

Vad är en medlemsträff utan tipspromenad? Dagens runda bestod i att känna till och känna igen några av våra vanligaste fåglar.

SPF-Rönnen har som tradition att innan man skiljs åt efter ett möte, sjunga Karl-Antons, Nu går sista visan. Och inget undantag denna gång.

Text och bilder: Bertil Berglund

BILDER!