Nostalgisk Jul-2022

SPF SENIORERNA Rönnen i Piteås nostalgiska julfest.

Torsdag i vecka 50, träffades medlemmar ur SPF SENIORERNA-Rönnen i Ekologen Pite-Långnäs, för att vara med på det som är Beda Lundströms skötebarn. En nostalgiupplevelse med glögg, julgröt, skinkmacka, julsånger och en tomte. Ordförande Lisbeth Lindmark hälsade alla välkomna och särskilt glädjande var, att så många nya föreningsmedlemmar kommit till den här träffen. Allteftersom gästerna anlände, bjöds de av Lars-Erik på varm glögg med tillbehör. Beda Lundström presenterade programmet för dagen och Sonya tog upp allsången med ett antal klassiska julsånger innan julgröten med skinkmackan serverades. Så bankade någon på dörren. Det var tomten, som var klädd i fotsid hundskinnspäls, Sälskinnshandskar, röd luva och ett yvigt helskägg. Av honom fick alla var sitt paket med en önskan om God Jul och ett Gott nytt År!

Kaffe/Te dukades fram tillsammans med en god kaka, som man lät sig väl smaka.

Ordförande Lisbeth Informerade om att Piteå-Tidningens pappersupplaga på onsdagen presenterade ett inslag med bilder om att ett par av föreningens medlemmar, som ansåg sig ha uppnått den åldern att de är giftasvuxna. Med andra ord: Gun-Britt och Bertil gifte sig dagen innan, den 14 december!    De fick ta emot gratulationer och ett fyrfaldigt leve. Därefter fortsatte Lisbeth att tacka alla som ingått i ansvarsgruppen, men framför allt Beda, som ivrigt verkat för att bibehålla denna nostalgiträff. Samvaron avslutades traditionsenligt med Carl-Antons Nu går sista visan.

Text och bilder: Bertil Berglund