2023-05-25 Försommarmöte

SPF SENIORERNA – Rönnen I Piteå´s Vårmöte.

Till säsongens sista medlemsmöte var föreningsmedlemmarna samlade på Storstrands Kursgård. Mötet öppnades av Vice ordförande, som när ett särskilt välkomnande till nya medlemmar skulle framföras fick kommentaren: ”Jag har varit medlem i fem år, men det här ar det första medlemsmötet jag varit med på”. All anledning att hälsa den medlemmen välkommen.

Den stora folkvandringen, planeras att genomföras vid Blå bågarna 15 juni. Kyrkmarknaden är mellan 30 juni och 2 juli, där räknar vi med att ha lotteriförsäljning som tidigare. Till årets sommarutflykt, har vi ett förslag att besöka Forsbergs G:a handelsbod & Grosshandlarvilla där man får en guidad tur tillbaka till 20 – 30 talet.

Gunilla Nilsson från Röda Korset (RK)i Piteå, bjöd på en livfull presentation av verksamheten.

(RK)finns i 192 länder. Hos (RK) finns en vision: Ett mänskligt Sverige i en hållbar värld. (RK) vill vara en humanitär kraft för människan och samhället och agera snabbt vid kris. (RK-s) grundprinciper är Humaniteten, Neutraliteten, Opartiskheten, Universaliteten, Självständigheten och Frivilligheten. Det finns 290 kommuner i Sverige med varsin Rödakors-krets. I Piteå finns Stickgrupp där man stickar mössor, halsdukar vantar och sockor. Besöksgrupp, som besöker den som vill ha besök, det kan vara på ett äldreboende eller så. Ledsagare behövs. Så har vi vår eminenta Bussvärdgrupp. Om man till exempel har fåt en remiss till Sunderby sjukhus, kan det vara tryggt om det finns en Bussvärd som tar emot den som skall åka med. Om du skulle vilja vara med i någon av grupperna, är du välkommen, vi behöver flera volontärer. Ålder har ingen betydelse för att man skall kunna vara volontär, den yngsta vi har är tretton och den äldsta nittiotre. Efter Gunilla Nilssons information, var det dags för dagens underhållare, som var musikgruppen ACCORD från Norsjö, under ledning av Kapellmästaren Kjell Andersson (Gitarr) presenterade: Östen Öhman (Dragspel), Jan Larsson (Bas), Ove Holmström (Trummor) och Maj-Britt Andersson (Sång). Gruppen presenterade ett program med musik från ett flertal genrer, dansband, jazz, country, visor eller svensktopp genom åren. Man uppmuntrade publiken att sjunga med. Efter lotteridragning och sedan vinnarna tömt det lockande prisbordet, tillönskades alla en skön sommar med aktiviteter, som skall ge tillfälle till trivsam samvaro.

Text och bilder: Bertil Berglund

Bilder.