Vårmöte 2022-05-19

SPF SENIORERNA – Rönnen i Piteås vårmöte

Föreningsmedlemmarna träffades på Storstrand Kursgård, för säsongens sista medlemsmöte. Deltagarna hälsades välkomna av Sonya Thelin Nilsson, som omedelbart fick deltagarna att sjunga allsång. Hon hade komponerat en medryckande startvisa, det fungerade och publiken sjöng med. Sonya välkomnade särskilt nya medlemmar och bad dem sträcka upp en hand. Faktiskt, fem nävar sträcktes upp. Hon läste Dan Anderssons ”Vårkänning” innan hon presenterade dagens program.

Så var det dags för dagens lunchbuffé, som renderade köksavdelningen en applåd.

Den musikaliska underhållningen presenterades av Francis Goossens, en belgare som det finns skäl att kalla pitebo. Han har ett lättsamt sätt att presentera sitt program, varvat med anekdoter många kända visor på flamländska, franska, engelska, tyska och svenska. Mycket uppskattat.

Maj-Britt Lundgren Frithz berättade minnen från vintern - 44/45 i Blåsmark, då man fick ta emot flyktingar från Finland. Hon hade många minnen om umgänget med jämnåriga finska barn, trots att det inte var tillåtet. Det kunde också verka skrämmande att man var tvungen mörklägga. Inget ljus fick komma ut genom fönstren. Det var för risken att eventuella flygmaskiner skulle släppa sin bomblast mot något hus i byn. Flyktingarna hade med sig kor och även i någon häst, dessa skulle ha tillsyn och någonstans att komma under tak. Det fanns en del sommarladugårdar, som man isolerade så att kreaturen kunde tillbringa vintern där.

Ordförande Lisbeth Lindmark informerade om kommande aktiviteter: 16 juni planeras en endagsutflykt till Skellefteå, för att besöka kulturhuset Sara. Samtidigt kommer man att besöka Sjön i Hjoggböle, som är centralt i PO Enquists författarskap.

Kulturgruppen planerar till 25 augusti att Harriet Gardebjörk skall berätta om sitt engagemang i Rumänien.

Efter dragning i lotteriet med enbart skänkta vinster där intäkten skall gå till Harriet Gardebjörks projekt i Rumänien, tackade Lisbeth medlemmarna och kulturgruppen för det trivsamma Vårmötet. Slutligen sjöng man hand i hand ”Nu går sista visan”.
Text och bilder: Bertil Berglund