Bli kompis med din mobil – utbildningar från Länsstyrelsen

Länsstyrelsen Skåne kan erbjuda utbildningen ”Bli kompis med din mobil”, helt kostnadsfritt. Den riktar sig till personer som är nybörjare inom den digitala världen. Det är två olika utbildningspaket varav den ena särskilt lämpar sig för föreningar. Erbjudandet gäller t o m 31 december 2023.

Länsstyrelsen i Skåne erbjuder två kostnadsfria utbildningspaket. Utbildningarna heter ”Bli kompis med din mobil” och genomförs av personal från Medborgarskolan Region Syd. De finns i två olika format:

Drop in-utbildning/support
– lämpar sig förexempelvis bibliotek.
Kurs – lämpar sig för exempelvis föreningar och särskilda boenden.

Båda paketen omfattar momenten
• Introduktion till din mobil – grundläggande inställningar, olika knappar, ändra hemskärm
• Vidare introduktion – widgetar, alarm, kalender, hämta appar
• Säker BankID och Swish
• Söka och boka resor på nätet, Skånetrafiken, SJ
• Säkerhet, lösenord och skydd mot kapning
• Handla på nätet
• Parkeringsappar

Läs mer i bilagan ”Utbildningspaket”!

Utbildningarna riktar sig till personer som är nybörjare inom den digitala världen. Grundförutsättningar är att de har en smart telefon eller surfplatta, ett google- eller applekonto (och att de kan sina inloggningsuppgifter) samt att de har BankID installerat på sin telefon/surfplatta.

För de som ännu inte har BankID eller google- eller applekonto finns enkla manualer för att komma igång. Manualerna finns för både Android och iPhone, och på 13 språk. De kan laddas ner från Länsstyrelsens webb, eller beställas som trycksak från Länsstyrelsen. De svenska versionerna bifogas även som bilagor till denna e-post.

Utbildningspaketen är en del av Länsstyrelsens arbete med grundläggande betaltjänster, som du kan läsa mer om på vår webbsida om grundläggande betaltjänster: www.lansstyrelsen.se/skane/betaltjanster

Erbjudandet gäller till och med 31 december 2023.

Vid frågor, kontakta:
LISBET SMOLKA RINGBORG