Skagen 23-26 sept. 2024

Skagen 23-26/9 -2024 med SPF Järfälla, när Skagens färger är som vackrast och när havet är uppvärmt

Dag 1:
Avresa kl. 07.00 från Kallhäll och därefter Jakobsberg med Viatours bekväma buss och vi kör med lämpliga pauser till Göteborg (lunch på egen bekostnad) där vi tar Stena Lines färja till Fredrikshamn kl. 15.45. Vi kommer till Fredrikshamn kl. 19.00 så det finns god tid att ombord både shoppa samt äta en måltid på egen hand. Vi räknar med att vara framme i Skagen och vårt centrala Skagen hotell, mitt i hjärtat av Skagen ca kl. 20.00

Dag 2:kl. 08.30
Vi börjar dagen med att tillsammans med vår lokalguide Hanne köra ut till Grenen (Danmarks nordligaste udde, där haven möts)
Därefter gör vi en en stadsrundtur.  Efter att ha skiljts från Hanne kör vi till "Den Tilsandede kirke" i Skagens närhet och därefter gör vi ett besök i anrika Höjen, (Gammelskagen) där vi bl.a. ser dess berömda solnedgångsplats. Vi gör en promenad på kullerstensstranden och har du tur hittar du en lyckobringande hålsten (det brukar alltid några gäster göra på varje resa) och efter det besöket kör vi tillbaka till Skagen. Härefter blir det tid på egen hand i Skagen för lunch (på egen bekostnad) etc.

Efter drygt ett par timmar på egen hand i Skagens centrum kör vi kl. 14.30 till det spännande Odde Naturcentrat ute på Grenen som visar allt om hav, natur och sandflykt samt gör ett besök på Skagens kyrkogård där vi besöker de mest berömda Skagenmålarnas gravplats. Kl. 17.30 samlas vi sedan i hotellets restaurang för att där bli underhållna av medlemmar i Drachmannsällskapet innan vi äter vi vår middag, en två rätters middag med en kalvrätt som huvudrätt

Dag 3:kl. 08.15
Vi börjar med något unikt: En för oss privat visning av Hanne på de båda största museerna, Skagens Museum och Anchers Hus! Det är ofta olidlig trängsel på Skagens Museum och det kan vara svårt att se alla vackra tavlor på ordinarie öppettid. Därför gläder det mig mycket att jag i många år fått denna förmån (som är dyr men som ingår i resans pris, det behövs ex. vis av säkerhetsskäl tre anställda på museet för en privatöppning!).

Därefter gör vi ett besök på f.d. Svenska Sjömanskyrkan där vi får information om dess verksamhet och dricker kaffe med bulle.

Härefter blir det tid på egen hand i Skagen för lunch (på egen bekostnad), shopping och/eller fortsatta museibesök, vi har den unika förmånen i Skagen att våra gäster när de vill, på egen hand, under hela dagen gratis kan göra återbesök på såväl Skagens museum som på Anchers Hus.

Kl. 18.30 kör vi för middag på restaurang De To Have med sin spektakulära utsikt över både Kattegatt och Skagerrak, restaurangen ligger så långt ut på Grenen man kan komma med buss. På restaurang De To Have äter vi en två rätters middag med Skagenspätta som huvudrätt och njuter av den spektakulära utsikten.

Dag 4
Avresa kl. 11.00 och vi kör först till Kandesstederna och "öknen" som ligger en liten bit utanför Skagen där vi i verkligheten får uppleva det vi tidigare sett delar av på Oddecentrat. Därefter kör vidare till Fredrikshamn för hemresa, även den med Stena Line till Göteborg, avgång kl. 13.50. På färjan har ni möjlighet att äta en sen lunch (på egen bekostnad) innan vi anländer till Göteborg kl. 17.20 och sedan vidare med vår buss, vi räknar med att vara tillbaka igen runt midnatt.

Tid: måndag 23 - torsdag 26 september

Buss hämtar vid:
Kallhälls bussterminal kl. 07.00
Jakobsbergs busstation, södra delen vid 15-minutersparkeringen, kl. 07.15.

Meddela önskad upphämtningsplats vid anmälan till expeditionen.

Samordnare: ingrid Kvist, 073-751 15 40

Anmälan: exp@spfseniorernajarfalla.se eller 08-580 274 20.

Sista anmälningsdag: torsdag 20 juni. Min. 30, max. 50 deltagare.

Pris:

8.985:- per person i dubbelrum vid min. 30 personer

Enkelrumstillägg kr 1.590:- (på hotellet finns inga enkelrum, den som bokar enkelrum får ett dubbelrum för eget bruk).
Pris beräknat efter max. kursen 1 DKK = 1.60 SEK

Allt detta ingår i priset
- Buss/tågresa, färje- & vägavgifter
- Övernattning i dubbelrum
- Frukostbuffé
- Middag i Skagen dag 2 och 3
- Guidad privatvisning på Skagens museum och Anchers Hus
- Besök i f.d. Skagens Sjömanskyrka inkl. förmiddagskaffe,
- Drachmannunderhållning
- Utfärd till Grenen, Oddecentrat, Gammelskagen, "Den Tilsandade Kirke" och "Öknen".

Efter bokning skickas en bekräftelse i två delar från CK:s Resor på att resan är beställd där då ena är för bokningsavgiften på 20 % och den andra för slutinbetalningen som ska vara gjord ca 6 veckor före avresa.

Obs att ett avresemeddelande skickas till alla deltagare ca tre veckor före avresan och i det finns det då svar på de frågor man ställer sig inför resan, ex. visas exakt avreseplats, valuta, ringa hem etc.

Utförligt program: kan hämtas från vår expedition eller här på hemsidan.

Denna resa skall INTE betalas till föreningens konto