Moas torp i Sorunda samt Arbottna herrgård den 17 juli

Följ med på en intressant resa till Moas Martinssons torp i Sorunda samt ett besök på Arbottna Herrgård

Johannesdal är en av vårt lands mest besökta författarbostäder.
Hit flyttade Moa 1910, hon var 19 år och väntade sitt första barn med Karl Johansson. Sex  år senare hade hon fött fem söner.

Moa kom att stanna resten av sitt liv på Johannesdal, naturen, avskildheten, minnena blev  starka rötter. Här fick hon inspiration att skriva sina böcker. Det var också på Johannesdal  som Moas make under elva år, Harry Martinson, utvecklade sitt författarskap och under 30-talet blev torpet mötesplats för många av de unga författarna. Johannesdal står än  idag kvar som Moa lämnade det vid sin död 1964. Det ligger mycket naturskönt på gränsen  mellan Ösmo och Sorunda, ett par mil från Nynäshamn.

Vid ankomst till Sorunda serveras busskaffe. Vårt första besök är Moa Martinsons torp i Sorunda. Här välkomnas vi av Moas sondotter Harriet Thungren som berättar om sin  farmors liv.

Vidare till Arbottna, som ligger på Muskö i vidunderlig vacker skärgårdsnatur. I Arbottna Herrgård serveras vår lunch och därefter får vi en guidad visning då vi får höra  mer om Arbottnas spännande, mer än 1000-åriga historia. Arbottna Herrgård har en  förhistoria på platsen som sträcker sig tillbaka till minst vikingatid. Det första säteriet fick  ett dramatiskt slut när det brändes av ryska flottan 1719 under ”rysshärjningarna” längs  kusten. Det dröjde till 1790 innan den nuvarande herrgårdsbyggnaden stod klar.

Hemresa för att vara åter i Kallhäll/Jakobsberg ca kl. 16.00.

Tid: Onsdag den 17 juli
Samordnare: Rose-Marie Pernemark tel. 0734-022 666
Anmälan: Till exp. 08-580 274 20 eller exp@spfseniorernajarfalla.se

Sista anmälnings- och betalningsdag: 13 juni  Min. 30 och max. 40 deltagare.

Tidig bokning rekommenderas

Researrangörens programblad kan hämtas på vår hemsida eller föreningsexpeditionen.

Kl. 08.15 Avresa Kallhälls station hållplats A
Kl. 08.30 Avresa Jakobsberg , bussterminalen södra delen vid 15-minutersparkeringen

Pris per person: 895: -

I priset ingår:
-bussresa
-busskaffe med bröd
-lunch
-besök och guidningar enligt programmet.

Resekompaniet som arrangerar resan sänder ut resebevis med anvisningar om betalning samt avbeställningsvillkor.

Resan skall INTE betalas till föreningens konto