Porträtt av Krister Björnsjö

Vem är Krister Björnsjö

Krister är född i Stockholm och har vuxit upp i Ålsten och i Johannesfred. Han studerade på KTH, avdelning Elektro, och gjorde sitt examensarbete om plasmafysik hos Hannes Alfvén, som sedermera fick nobelpris i fysik.

Krister träffade sin Ingrid 1962 på en dans på Handels, där hon studerade. De gifte sig, fick två döttrar och bodde på södra sidan av Stockholm, i Högdalen och i Älvsjö.

Krister fick jobb på Televerket som frekvensplanerare, det var en tjänst som innebar både globalt, regionalt och lokalt vilket gjorde att han deltog i många och ibland långa radiokonferenser i Genève. Han utsågs till ordförande för en konferens om planering av frekvenser för kortvågsradio. Ett arbete där det gällde att få många länder att samverka.

Krister och Ingrid var medlemmar i SPF Fruängen men när de 2005 flyttade till en nybyggd lägenhet i Bolinder Strand så flyttades medlemskapen över till Järfälla. 2008 deltog de i en resa till Polen där även Lennart Backman var med. Lennart var inte sen med att värva paret Björnsjö till arbete på föreningens pub.
Året efter, faktiskt på sin 70-årsdag, valdes Krister in i styrelsen där han bl.a. byggde upp den Excelhantering som i tio år användes för medlemmarnas rese- och evenemangsbokningar.

År 2011, då som vice ordförande, valde Krister att avsluta sitt styrelseuppdrag då hans syn väsentligt försämrades. Han tog då i stället över ansvaret för expeditionen och medlemsservice och blev sedan också samordnare för packning och distribution av JärfällaSENIOREN. Det är ett sextiotal brevduvor som sköter utdelningen och Krister har full kontroll över postnummer och fördelning.

Under tonåren ägnade Krister stort intresse åt DX-ing (lyssna på och rapportera signalstyrka på sändningar från avlägsna radiostationer på kortvåg). Även foto har varit ett stort intresse, bl. a. med framkallning och förstoring av foton i svartvitt, i källarens mörkrum.

Två-tre månader på sommaren tillbringas i sommarhuset i Kvicksund. På tomten har också byggts ett hus för döttrarna med familjer, han har fyra barnbarn i åldrarna 17–24 år.

Krister är också ordförande och kassör i den lokala synskadeföreningen SRF Järfälla–Upplands-Bro, samt engagerad i en förening med IT-intresserade pensionärer från Televerket/Telia.

Klassisk musik i olika former lockar också, det blir många besök på Järfälla symfoniorkesters konserter.

Intervju: Maj-Liz Nilsson