Porträtt Viveka Söderberg

Vem är Viveka Söderberg ?

Jag har mina rötter i Norrköping, men kom till Stockholm som tvååring. Gick i Kungsholmens Folkskola, 6 år i ”Stockholms Folkskolors Sångklasser” (numera AF) och på Enskede Gymnasium.

Gick en ettårig sekreterarutbildning på Bar-Lock-institutet och började arbeta på NK, och senare på Johnsonlinjen. När vi – min make Matts och jag – på 60-talet begåvades med en dotter och en son, var jag hemma några år. Matts uppfyllde sin dröm – att jobba inom Flygvapnet – och vi kom att bo i Tullinge nära F18 och senare i Järfälla – där Flygvapnet fanns vid F8 Barkarby.

På 70-talet arbetade jag på Standard Radio/Stansaab och på Philips Elektronikindustrier, som bytte ägare/namn ett antal gånger och idag ingår i Saab-koncernen. Jag var sekreterare på olika nivåer – marknads- och personalavdelning men även VD-sekreterare. I början av 90-talet skapades en tjänst som kallades Travel Manager, som jag innehade i cirka 5 år.

Efter pensioneringen 2004 gick jag med i SPF, men aktivt deltog jag först 2009 då jag på en resa träffade resegruppens dåvarande huvudansvarige, som sökte nya medhjälpare till SPF. Det slutade med att jag blev aktivitetsansvarig för diverse arrangemang och efter 1 år invald i styrelsen. Tiden där blev inte så lång (3 år), eftersom min Matts blev allvarligt sjuk och jag behövde prioritera om min tid.

Dock – jag har under tiden från 2013 och framåt varit aktiv med diverse uppgifter inom föreningen, alltid något på gång. Jag ansvarar för att vårt Kalendarium (på hemsidan) uppdateras regelbundet, är brevduva och är delaktig i vår manusgrupp, som bl.a. ser till att Järfälla SENIOREN har ett hyfsat språk. Dessutom ordnar jag en del arrangemang, typ Trivselkvällar på sommaren, och ibland ”Persisk kulturafton” samt hoppar in och hjälper till där det behövs. På sistone har jag varit studieombud gentemot Vuxenskolan.

Det har varit viktigt för mig – även under åren när jag var mycket hemma med min make – att ingå i ett sammanhang. Jag trivs med att samarbeta med olika människor inom föreningen; det ger stor mening och omväxling åt tillvaron. Har för avsikt att inte någonsin gå ur föreningen (om inte ”nödd och tvungen”) då jag anser att den gör så mycket för oss pensionärer, inte minst genom samarbetet inom KPR. Ser helt enkelt SPF som en fackförening för pensionärer!

Text: Viveka Söderberg och Ann-Jeanette Ahlström.