Porträtt Yvonne Eklund

Vem är Yvonne Eklund?

Arbete
Jag jobbade som skolsekreterare i Tensta under många år. Tycker att det är ett mycket bra sätt att engagera sig ideellt för att lära känna andra människor och få nya vänner.

När och hur blev du medlem
?
Gick med i föreningen 2016 efter att vänner, som var med i SPF, tyckte jag skulle gå med, så att vi kunde resa tillsammans. Varför gick du med i SPF?
Jag kände inte så många i mitt närområde när jag blev pensionär och bestämde mig för att engagera mig i SPF. Jag är nu en av dem som sköter medlemsregistret och är delansvarig för boulen, samt vandringsledare.

Varför tycker du att man ska gå med i SPF
?
Förutom SPF och alla aktiviteter där är jag intresserad av dans och musik, natur, handarbete och resor. Har varit engagerad i folkdans under en längre tid och inte bara för själva dansen utan även olika slöjdarbeten som tillhör folkdansen. I höst reser jag till Portugal för att bland annat åka på Dorofloden. Är förtjust i Italien och har besökt många platser där. Jag tycker att SPF Järfälla har många bra aktiviteter och är nöjd med dem som finns.

Vad är och har varit ditt engagemang i föreningen?
Vad gäller påverkan i stora frågor för oss seniorer föreslår jag att man skulle kunna ha ett sorts forum, där man till exempel diskuterar pensionsfrågan och andra för oss seniorer intressanta ämnen. Jag tror dock att de flesta som går med i SPF inte vill engagera sig politiskt, men tycker det är bra att SPF centralt för vår talan. Jag upplever ofta att människor säger att de är intresserade, men att de aldrig kommer till skott. Det kan finnas flera orsaker, till exempel att man är ensam och inte känner någon. Jag tror att bästa sättet att värva medlemmar är “mun-till-mun-metoden”.