Porträtt Lars Friberg

Vem är Lars Friberg ?

Ursprungligen är han en hälsingepojk, född och
uppväxt i Ljusdal. Nu vid 77 års ålder ser Lars tillbaka och kan berätta om några viktiga händelseri sitt liv.

Barnaåren och skolåren fram till realen, bodde Lars i Ljusdal. Därefter studieår i Härnösand vid tekniskt läroverk med inriktning på el.

Efter examen arbetade han som konsult i elbranschen.
Med kompletteringskurser inom brandförsvaret kom arbetet även att innefatta utredningar vid bränder med inriktning att utreda elektriska fel som eventuell brandorsak. På fritiden gavs tid till dans i de flertaliga bygdegårdar som anordnade danskvällar runt om i Hälsingland. Han träffade där sin Gerd, hälsingestinta från Färila.

År 1969 drog de till Järfälla där de har blivit trogna kommunmedborgare.
Gerd, frisör i Jakobsbergs centrum, skapade tidigt ett stort kontaktnät. Till en
början var Lars mest känd som "frisörens man", vilket blev tydligt när de var ute och
promenerade. Deras två pojkar föddes åren 1969 och 1971.

Lars kom att inneha ett flertal anställningar under sin verksamma yrkestid.
Många år var han elsäljare på företaget Wibe där han sålde elmaterial och skylifts.
Han har också haft flera anställningar inom samma bransch. Även andra områden
som säljchef på SJ gods, senare som objektanställd konsult.

Vidareutbildning var återkommande, med bland annat ekonomistudier vid Stockholms Universitet samt en ettårig företagarutbildning på Handels. Efter en tid som arbetslös verkade Lars som parkeringsvakt, vilket gav stor erfarenhet och personkännedom. Kom sedan att arbeta med Arbetsförmedlingen, dels som projektanställd och anställd.

Under 22 år kom Lars att vara mycket aktiv politiskt inom kommunen med ordförande och gruppledaruppdrag i de flesta nämnder. I fyra år efter pensioneringen var han
kommunens överförmyndare. Han har även varit nämndeman i 15 år.

Som aktiv inom småföretagarföreningen i 10 år har Lars arbetat speciellt med
kvalitetsstyrning som ISO-certifiering. Med det breda kontaktnät Lars skaffat
sig kom han som ordförande i vår valberedning sedan 2014 att göra ett mycket
framgångsrikt och förtjänstfullt arbete. Han har exempelvis varit aktiv med att
rekrytera tre ordföranden genom åren. I samband med möte med nyvunna
medlemmar har han varit med och propagerat för att få med nya aktiva funktionärer.

Numera har Lars minskat sin aktivitet i föreningen men deltar i sociala frågor
för seniorer. Lars och Gerd flyttade för nio år sedan in i det första hyreshuset som
byggdes i Barkarbystaden.

Intervju av Jan Gunsell, foto: Ingemar Ekman