Porträtt av Kurt Holmström

Vem är Kurt Holmström?

Kurt föddes i den lilla glasbruksorten Gullaskruv i Småland år 1943.
Fadern dog tidigt så Kurt fick ge sig ut i arbetslivet vid 17 års ålder istället för att plugga vidare.

Senare i livet gick han en gymnasieekonomutbildning i företagsekonomi och juridik på KomVux

Han började i Postverket och har genomgått både postexpeditörsutbildning och administrativ utbildning. Han har tjänstgjort vid olika postkontor i Småland, Östergötland och Stockholm samt på Postens regionförvaltning i Stockholm.

Fr.o.m. 1970 fram till pensioneringen var han anställd vid Postens huvudkontor i Stockholm och jobbade med ekonomi samt det som förr kallades bank- och betalningsverksamheten. Kom till Kallhäll, som nygift med Gullan, år 1964. De har två döttrar, sex barnbarn och hittills två barnbarnsbarn.

Han har varit kronoombud (granskat deklarationer) och taxeringsnämndsordförandei Järfälla på 1960- och 1970-talen. Vidare har han varit kommunalt förtroendevald ledamot i kommunfullmäktige och suppleant i kommunstyrelsen under 1973–1979.
Han har varit kassör och ordförande i Vuxenskolan i Järfälla. Under åren 1989–1993 var han engagerad i Järfälla Hembygdsförening, i huvudsak som ordförande.

Efter pensioneringen var det några grannar som berättade om SPF och efter att han blivit medlem började han som deltagare på fredagsvandringarna. År 2008 blev han ledare för vandringar och från 2014 har han varit samordnare, men avgår nu i höst.

Kurt har inte bara varit engagerad i fredagsvandringarna, han har också hunnit med att vara revisor samt medlem av studiebesöksgruppen i SPF i åtta resp. femton år!
Han har ordnat ca 30 studiebesök. Hans tid i SPF har varit intressant och gett inblick i Föreningslivet lärt känna många människor.

Redan i tonåren började han med släktforskning och har även varit kursledare i detta ämne. Arkivforskning gällande hembygdshistoria och postal historia har han också hunnit med samt medverkat med artiklar i några hembygdsböcker.
Han är medlem i tre hembygdsföreningar.

Övriga intressen är fjällvandringar (tyvärr inte så mycket nuförtiden), resor (bl.a.Kenya samt stora delar av Europa), teater och musik.

Kurt tycker att SPF är seniorernas fackförening, som för vår talan gentemot politikerna. Att vara medlem är också ett bra sätt att lära känna seniorer i olika åldrar med olika yrken. Går man med innan man blir ensam så har man ett kontaktnät den dagen det blir verklighet.

Han har hunnit med mycket i livet och även om han nu avsäger sig att vara samordnare inom SPF är jag säker på att han kommer synas på olika aktiviteter inom SPF framöver.

Tack för ett givande samtal, säger jag som intervjuade

Ann-Jeanette Ahlström