Bridgen 30 år

Bridgen firar 30 årsjubileum

Det började med ett gäng som träffades och spelade bridge i en trerumslägenhet i Jakobsbergs. Antalet spelare ökade snabbt. När Lennart Backman kom med 1992 föreslog han att man skulle bilda en förening och bli en fristående sektion under SPF Järfälla, och så blev det. Föreningen bildades 1993, då stadgar togs fram och föreningen blev en sektion under SPF i Järfälla. De började spela i Folkets Hus Kallhäll, där de fick en större lokal. Numera håller de till i Konstforums lokaler i Jakobsberg. Det är i dag cirka 100 spelare som träffas på tisdagar och fredagar.

Lennart blev ordförande vid bildandet av föreningen och satt i ett år. Efter Lennart blev Kjell Dahl ordförande i tio år. Därefter har ordförandeposten innehafts av flera olika personer under perioder på 2–3 år.

Från och med mars i år är Kerstin Billing ordförande. Hon har spelat bridge i tre år. Många medlemmar har spelat i 25 år och en spelare har varit med från början. I år har Kerstin introducerat en lättsam bridgekurs som leds av två spelledare. Kursen har blivit mycket populär. Deltagarna träffas på torsdagar, 10 ggr. Funderingar finns att upprepa detta nästa år. Bridge spelas hela året. Sommarbridgen på torsdagar är mycket välbesökt då även vänmedlemmar från andra SPF-föreningar deltar. Den 21 till 23 mars nästa år deltar medlemmarna i en bridgekryssning, som de ser mycket fram emot. Vill du bli medlem behöver du inte ha spelat länge eller vara jätteduktig, du är alltid välkommen och blir väl omhändertagen. Det är bra hjärnstimulans och ett bra sätt att träffa nya människor. Stämningen är alltid trevlig, något som Kerstin Billing värnar mycket om.
Är du intresserad av att bli medlem i bridgesektionen? Hör av dig till Kerstin Billing, 070-372 92 53

Intervju: Ann-Jeanette Ahlström