Porträtt Lennart Backman

Vem är Lennart Backman?

Lennart föddes i Göteborg för nästan 93 år sedan. Han kommer från ett arbetarhem. Lennart fick möjligheten att ta studenten, vilket var ovanligt i arbetarhem på 1940-talet. Han hade tänkt bli folkskollärare och sökte som 17-åring till utbildningen men fick avslag för att han var för ung! Han jobbade extra på SJ under loven och när han tagit studenten blev han erbjuden en 2-årig befälsutbildning på SJ och tackade ja. Då utbildningen var klar, blev det lumpen och sedan giftermål 1952 med Ann-Marie.
Första jobbet på SJ fick han i Helsingborg. Hösten 1952 nyttjade han ett stipendium att under 3 månader vara i England för att förbättra engelskan och studera engelsk järnväg. 1954 föddes en son och 1957 tvillingdöttrar. Efter några år, som tågklarerare, tågledare och organisationsman, blev han erbjuden en kurs i organisationsfrågor, vilket ledde till SJ:s organisationsavdelning i Stockholm.

Lennart insåg att för att kunna försörja en trebarnsfamilj krävs högre lön, men”statens kaka är liten men säker”. Han sökte då jobb på Pressbyrån som organisationsman och blev efter några år personaldirektör – en ny befattning till följd av ny lagstiftning gällande anställda. Det blev mycket förhandlingar mot och med både fackliga och arbetsgivarorga-nisationer. Sista 7 åren var Lennart VD för ett dotterbolag i koncernen med 5 000 anställda. Efter pension blev han konsult på deltid i ett annat bolag i koncernen  Presam – i 1,5 år.

Hur blev Lennart medlem i SPF?
På sin 60-årsmottagning kom bl.a. bröderna Orbert – medlemmar i SPF Järfälla – och föreslog medlemskap i SPF. 1992 blev han och Ann-Marie medlemmar. Det innebar bl a att han kunde vara med i bridgen (se artikel om Bridgen 30 år), men medlemskap skulle också kunna vara bra för den efterlevande partnern.

Lennarts engagemang i SPF
Efter ett år blev Lennart medlem i styrelsen och ytterligare ett år senare blev han ordförande, en post han innehade i 17 år i 3 omgångar. Under Lennarts ledning
ökade föreningen från ca 700 till drygt 3 000 medlemmar! Lennart tackade nej till att bli distriktsordförande, men satt 6 år i förbundsstyrelsen.
Som ordförande är det viktigt att skapa en bra anda, ha intressanta aktiviteter, ha en öppen famn, ägna sig åt att synas och lära känna hur allt fungerar, enligt Lennart.

Förutom insatserna i vår förening, är han sedan 5 år ordförande i Järfälla Anhörigförening. De ordnar bl.a. caféträffar för medlemmarna och försöker att påverka kommunen om förbättringar. Det gäller att ”tala med och inte mot” dem
man har kontakt med, säger Lennart.

foto Lars-Erik Larsson