KPR Kommunala Pensionärsrådet

KPR - ett organ för överläggning, samråd och information mellan kommunen,
pensionärsorganisationerna och ansvariga politiker. Följande personer som representerar SPF Seniorerna Järfälla i KPR.

Annette Borg
Lena Drevemo
Lars Friberg
Per Hedenström
Eva Stenehall
Anita Gröning Persson

Aktuellt från KPR-gruppen

KPR - KOMMUNALA PENSIONÄRSRÅDET

Novembers KPR föregicks av ett gemensamt möte där vi, de olika seniora organisationerna, var eniga om punkter vi tycker är viktiga. Kvalitetsuppföljning, hemtjänstindex, budget  med konsekvensanalys, verksamhetsplan, årshjul, trygghetsboenden, referensgrupper och att vi vill träffa MASen (medicinskt ansvarig sjuksköterska).

Dessa punkter presenterade vi för kommunen på ett s.k. ärendeuttag. Sedan väljer ordföranden vilka punkter som ska upp på KPR. I detta fall valde hon att tjänstemän skulle presentera hur kvalitetsuppföljning går till. Själva uppföljningen får vi se till att få vid nästa tillfälle.

Vi fick i arbetsgrupper diskutera vad vi vi vill med årshjul och hur olika teman kan presenteras. Pensionärsorganisationerna måste få tid till aktuella diskussioner.

Eva Ullberg (kommunstyrelsens ordförande) kom och presenterade en vision för Järfällas budget. Det är ett svårt ekonomiskt läge med inflation, ökande priser och ökade pensionskostnader. Kommunen höjer därför skatten med 25 öre. Även avgifter i äldreomsorgen höjs. Det blev inte så mycket om själva budgeten.

Trygghetsboende är åter på agendan och KPR ska jobba vidare med vad ett
sådant mellanboende/trygghetsboende ska innebära.

Alla i äldre- och omsorgsboenden har erbjudits covidvaccination och nästan alla har tackat ja.
Knepigare är det för dem med hemtjänst, där man själv måste se till att få vaccination.

Till sist kommer ersättare till KPR återinföras. Inför nästa KPR, i februari, kommer vi att fortsätta ta upp de punkter som inte kom upp i november. Bl.a. hemtjänstindex. Kommunen har klättrat på totalen men i det viktigaste delområdet, utförande, finns fortfarande mycket kvar att önska.

I samband med KPR hade kommunen kallat till ett seminarium om måltidsverk-samheterna. Ett konsultföretag har fått i uppgift att utreda verksamheterna, som nu finns under tre olika nämnder. Tillsammans serverar de drygt 13 000 luncher till förskolor, skolor och äldreboenden.

Eva Stenehall

imagej2ltj.png

Har du frågor eller synpunkter?
Kontakta oss i KPR-gruppen:

Per Hedenström 076-134 57 01
Lena Duvemo 073-802 10 75
Lars Friberg 070-862 87 87
Anette Borg 070-782 92 99
Anita Gröning Persson 070-567 87 25
Eva Stenehall 070-459 77 91

ÖVERLEVNADSTIPS FÖR ANHÖRIGA

På Internationella Alzheimerdagen i september och under anhörigveckan i början av oktober lämnades mycket värdefull information till anhöriga. Bl. a. framfördes nedanstående tankar
1. Planera i förväg
2. Ta reda på vad du kan få för hjälp och hur
3. Ta en dag i taget
4. Planera för oförutsedda händelser
5. Acceptera hjälp
6. Var rädd om din egen hälsa
7. Se till att få tillräcklig vila och ät ordentligt
8. Se till att få tid för egen fritid
9. Var omtänksam mot dig själv
10. Dela dina känslor med andra

Vill du få mer information, kontakta gärna Järfälla Anhörigförening och/eller Järfälla Demensförening, som vi samarbetar med. Kommunens anhörigkonsulent, tel 08-580 289 27, kan lämna uppgift om lämplig kontaktperson.