Styrelsen 2024

Owe Svantegård

Gabriella Zaunders

Ordförande

Torsten Sjögren, suttit i styrelsen ett antal år. Uppvuxen i Solna kyrkby, studentexamen i Norra Latin, har bott i Enebyberg 35 år och Mörby i 10 år, akademisk IT-systemman från KTH och Stockholms universitet, pensionerad verkställande direktör, långfärdsskrinnare och seglare.

Vice Ordförande

Gull Axén, har varit styrelseordförande i Idun 2016 – 2024, ordinarie i KPR. Uppvuxen i Djursholm, men bor numera i Danderyd. Civilekonom, golfspelare, aktiv körsångare, tycker om att promenera, har varit med och startat upp verksamheten för kommunens grannsamverkansbilar där hon sitter i styrgruppen. Vetgirig och framåtinriktad.

Sekreterare

Ingrid Erneman, sekreterare och biträdande webredaktör, i styrelsen sedan 2021, uppvuxen i Göteborg, flyttade till Danderyd och Kevingeringen på 80-talet. Arbetat natt på långvården DS som blev Geriatriska Kliniken som sjukvårdsbiträde och undersköterska från 1988 till pensionen. Har hela tiden varit politiskt engagerad med flera uppdrag inom kommunen.Tror på frisk luft och motion, promenerar mycket i vår fina kommun och tränar på SATS. Gillar resor, trädgård och Bob Dylan!

Medlemsregisteransvarig

Gabriella Zaunders, Varit medlemsregisteransvarig i styrelsen i många år. Legitimerad Sjuksköterska inom Akut/Palliativ vård m.m. Arbetade fram till min 70 års dag och därefter av och till. Intressen: bevakar allt som kan förbättras och förgylla tiden för oss äldre. För övrigt, fotografering, måleri, konst, resor. Har bott utanför Sverige ca 10 år.

Kassör

Mats Nilsson, Bakgrund; utbildad apotekare, arbetat med information och forskning på olika internationella läkemedelsföretag, dock senaste åren på ett svenskt mindre forskningsbolag, listat på First North. Jag bor i Stocksund, (innehar även ett fritidshus på Tranholmen) sedan 18 år. Under åren, har jag varit mycket engagerad i föreningslivet, att med frivilliga insatser göra positiva saker är mycket stimulerande. I kommunen är jag politiskt och kyrkligt engagerad.
Försöker hålla igång kroppen med motion, trevligt med resor samt spännande projekt (som inte alltid förverkligas)

Ledamöter

Maria Avellánmedlem i IDUN sedan 2017 och med i styrelsen sedan 2021.Jag bor i Enebyberg sedan 1990 med min man Lars. Jag vill medverka till att IDUN har ett bra aktivitetsprogram med en blandning av underhållning, fysiska aktiviteter  och intressanta föreläsningar m.m. Jag är socionom och har i mitt yrkesverksamma liv huvudsakligen arbetat med arbetslivsinriktad rehabilitering och utbildningsfrågor inom Arbetsförmedlingen.Tillsammans mår vi så mycket bättre!

Anita Enflo, styrelsemedlem sedan 2020, medlem i sjukvårdsgruppen och förtroenderåden på äldreboendena.Uppvuxen i Grankulla, Finland, bott 50 år i Danderyd, naturvetare, mångsysslare, politik, föreningsliv, mänskliga rättigheter, natur. Man kan leva ett rikt och värdigt liv även om man är gammal och handikappad. Man kan lära sig se det lilla i det stora.

Elisabeth Nygren, ny i styrelsen efter årsmötet 2024. Bott i Danderyd i 20 år efter vi flyttade hit från Sjöberg, Sollentuna. Har bott och studerat i Göteborg. Universitetsadjunkt i matematik och matematikämnets didaktik på Stockholms universitet där jag har arbetat som lärarutbildare i drygt 20 år. Innan arbetade jag på Vasaskolan. Naturen, havet och fritidshuset i Roslagen betyder mycket! Skidåkning är ett stort intresse, men med ett utslitet knä så måste jag tyvärr numera avstå. Tre små barnbarn som jag ägnar mig mycket åt. Nyfiken på det mesta t ex resor till intressanta platser i världen.

Owe Svantegård,  har främst arbetat med projektledning / försäljning, senast som Sales Director på Ericsson AB.  Nu aktiv bl a som nämndeman i Svea Hovrätt, politiska uppdrag, kyrkliga uppdrag mm. På fritiden, mycket med barnbarn (födda 2011 och 2016), spinning och övrig träning, promenader, resor, teater, kultur, restaurangbesök, gillar sportbilar mm.