Slottsutflykt

En solig vårdag i början på maj gjorde vi en fantastisk utflykt till två av våra vackra slott i närheten av Stockholm. 26 medlemmar från Idun hade sällskap av 12 medlemmar från SPF-föreningen på Lidingö.

Första stoppet var Ekolsund, där vi började med en kopp kaffe i värdshuset som är inrymt i ett gammalt stenhus. I Källaren hade man inrett de gamla tegelvalven från 1200-talet till en bar med vinkällare, flygel och sköna fåtöljer, men vi drack kaffe en trappa upp där väggarna var både grovhuggna timmerplankor och fint målade tapeter.

Efter kaffet vandrade vi upp till slottet mellan blommande vitsippsbackar och möttes av slottsfrun Elin i tidsenlig klädsel som sedan guidade oss igenom det vackra 1700-talsslottet. Hon berättade livfullt om slottets historia och visade bl.a. det vackra fågelrummet och drottningens sängkammare där drottningen kunde titta på sin make Gustaf III på ett porträtt mellan fönstren mitt emot sängen som stod mellan ett par vackra Mariebergs-kakelugnar. Gustav III fick slottet som dopgåva och använde det som sommarresiden, men sålde det i samband med att han byggde upp Haga.  Det består av två ”flyglar” med en excedra (halvrund byggnad) däremellan. Slottet är privatägt ock den nuvarande ägaren heter Raija Olin, som lagt ner mycket tid och omsorg att återställa det till sin forna prakt. Det finns också ett arboretum med över 400 olika trädsorter. Ett fantastiskt slott som används till både bröllop och filminspelningar.

Sedan gick färden vidare till Skokloster, där vi börjad med lunch i det som var det gamla grovköket. Det var Carl Gustav Wrangel som lät uppföra det på 1600-talet och det är ett stort slott och mycket välbevarat. Vi gick igenom paradvåningen med den praktfulla matsalen som var dukad med en stekt svan med utbredda vingar och huvud och hals kvar som om den fortfarande var levande. På bordet stod också en skål gjord av socker full med marsipanfrukter. Över bordet hängde en glaskrona tillverkad i Stockholm och som hängt där sedan den hängdes upp på 1600-talet på en krok som ser ut som en eldsflamma ur en drakes mun från det rikt utsmyckade taket i stuckatur. Vi var också upp på den översta våningen där det finns en enorm vapensamling sedan Wrangels tid, orörd sedan dess. Sist var vi också uppe i vad som skulle blivit Riddarsalen men som aldrig blev färdig, en byggarbetsplats från 1600-talet. Slottet ägs numera av staten och är muséum men har efter Wrangel ägts av bl.a. ätten Brahe under flera hundra år. Det finns mycket sevärt i slottet som absolut var värt besöket.

Sedan bjöds vi på konsert av vår reseledare och guide, Linnéa Sallay, som förutom att vara guide och reseledare också är operasångerska och violinist. Konserten framfördes i kyrkan bredvid Skokloster, som är en klosterkyrka byggd på 1200-talet, när det fanns ett kloster med nunnor som tillhörde cistercienserna.

På hemvägen stannade vi till vid Stenladan vid Steninge slott, där det smakade bra med en kopp kaffe. Under Mickes fina körning av bussen kom vi så hem till Danderyd igen efter en fin dag med mycket historia och vackra upplevelser.