Resa till Hälsingland augusti 2022

Dra ända in i Hälsingland – Larssons Resor i samarbete med SPF Seniorerna, 20-23 augusti 2022

Lördagen den 20 augusti.

Vi är 11 Idunmedlemmar som plockas upp vid Danderyds bussterminal för färd mot vackra Hälsingland. På bussen sitter redan våra medresenärer.  Inalles 45 personer. Efter lunchstopp på Tönnebro Värdshus strax söder om Söderhamn åkte vi vidare mot Alfta och Emigrantmuseet. Här fick vi höra om den första massemigrantvågen från Sverige till Amerika år 1846. Bishop Hill i Illinois var målet för Ersk Jansarna, en religiös sekt. Ett stort antal kom just från Alfta och dess grannsocknar. Mycket sevärd utställning. Hälsingegården Ol-Anders finns också inom området, vi bänkade oss i festsalen och njöt av kunnig guide i en vacker interiör med magnifika hälsingemålningar. Inkvartering och god middag på Scandic Hotell i Bollnäs. Många av oss fick rum med strålande utsikt över sjön  med skogsklädda höjder i horisonten.

Dag 2: Efter riklig hotellfrukost gick färden till den levande Hälsingegården Engbergs i Stavsäter för guidad visning. Vi tas emot av frun i huset som bjöd oss på nybakade tunnbrödsrullar med messmör och kaffe, vi får vandra i gårdens trädgård och äta bär och frukt om vi så vill. Bakugnen är varm så några av resenärerna passar på att pröva tunnbrödsbak. Därefter besök på Ljusdals Fornminnes- och Hembygdsgård. Dagens sista besök blev i Hälsingegården Bommars i Tallåsen. Stor vacker gård i gamla stockar naturligt  skiftande i koppar till mörkt svart. Inne på övervåningen fick vi skåda gammal tapetkonst utan dess like.

Dag 3: Denna dag gick färden mot Järvsö. Vi skådar Järvsö stenkyrka, Sveriges största landsortskyrka, på Kyrkön i Ljusnan. Kyrkan byggdes år 1832-1838 på grunden av en medeltidskyrka. Därefter går färden mot Harsens fäbodsmuseum. En mycket kunnig guide ger oss inblick i fäbodslivets verklighet.

Dag 4: Vi packar och äter vår sista hotellfrukost för denna gång. Bussen går mot Växbo Lin som är Skandinaviens enda linspinneri och väveri. Efter guidning frestas vi av att handla något tillverkat av det fina linet. Vi besöker också Trolldalen, Sveriges bäst bevarade linberedningsverk från 1800 talet. Här finns en fungerande vattendriven linklapp, skäkt och småbodar. Efter mycket god lunch på Växbo Krog går färden hemåt. Lugn chaufför och bra reseledare gör hemresan behaglig.

Världsarvet Hälsingegårdar är ett världsarv instiftat 1 juli 2012 och omfattar sju av totalt drygt tusen bevarade hälsingegårdar. Bommars i Letsbo är en av de sju. Linets hantering på 1800-talet gjorde många bönder väldigt rika, därav de stora Hälsingegårdarna. Numer importeras linet från Frankrike och Belgien.