Skåne i äppeltider

Några av våra medlemmar följde med en anna förening till Skåne för att bl.a. titta på årets äppeltavla

Vi var 7 IDUN resenärer från Danderyd, några från Åkersberga SPF men också andra resenärer som bokat sig direkt hos Larssons resor.
En mycket behaglig buss med god ljudkvalité på mikrofonljudet så vi hörde mycket bra vad reseledaren Marie-Louise berättade om under resans färd.
Hon hade mycket att berätta i lagom mängd. Här ett exempel. Då vi passerade Gränna berättade hon om polkagrisens ursprung som fick sitt namn genom att polka vid den tidpunkten (ca 1850) var den mest populära dansen samt gris var namnet på godis. Klart det blev polkagris!                                 Godisgris kan vi än i dag säga.
Färden gick vidare genom Smålands mörka skogar och sedan kom vi ut i det öppna Skånska landskapet med odlingsmark och böljande fält.
Vi kom fram till Simrishamn vid 17-tiden och hade gott om tid att göra en liten stadsvandring innan mörkret föll och vi fick middag på hotell Svea alldeles vid hamnen i Simrishamn. Där bodde vi i 2 nätter.
Dag 2 for vi till Ystad där vi på egen hand kunde njuta av den idylliska korsvirkesstaden, Ernst-Hugo Järegårds hemstad och där Henning Mankells romaner om kommissarie Wallander utspelar sig.
Det blev 2 trevliga stopp på tillbaka vägen till Simrishamn. Först på Österlens kryddor där även lunchen serverades och vi fick en trevlig presentation av kryddtillverkningen och möjlighet att köpa kryddburkar till specialpris. Den enda svenska kryddtillverkningen som startades av det äkta paret Persåkre 2014, numera helt ekologisk och kravcertifierad.
Ett annat stopp hos Olof Viktors prisbelönta bageri och konditori. Vi hann även med ett besök vid Ale Stenar, en skeppssättning från yngre järnåldern.
En lite tuff promenad i regn och blåst uppför, men det var värt mödan!
Dag 3 ägandes åt Kivik och äppelmarknaden som detta år var flyttad till Svabeholm alldeles intill Kivik. Vi beundrade den enorma äppeltavlan på 108 kvm gjord av 35.000 äpplen och väger 3 ton!
All sköns äppelsorter fanns att smaka på och inhandla samt många mindre äppelkonstverk att beundra.
Sedan besöktes Kiviks musteri och vi passerade de stora fälten med alla äppelodlingar. Man beskär äpplena hårt så träden är korta. Det går inte att skörda med någon maskin utan alla äpplen måste handplockas!
Musteriet grundades 1888 av Henric Åkesson och är fortfarande ett familjeföretag.
Ankom Stockholm runt 22.00 fyllda av många intryck och med lite nyinköpta kryddor och äpplen och äppelmust.
Maria Avellán