Vad är en trygghetsbostad?

Artikel som går igenom vad trygghetsboende innebär. Artikel av Gabriella Zaunders

Vad är en trygghetsbostad?

Boverket definierar trygghetsboende som ”en boendeform som har tillkommit för att ge äldre som önskar det, tillgång till större gemenskap och trygghet. Det finns en stor variation av trygghetsbostäder runt om i landet, även om trygghet, tillgänglighet, gemensamhetsutrymmen och särskild personal är gemensamma nämnare för många”. Kommunerna kan få statliga bidrag för att inrätta Trygghetsboende

Till skillnad från vård- och omsorgsboenden för äldre behöver man inte få ett biståndsbeslut för att tilldelas en lägenhet i ett seniorboende eller trygghetsboende. Socialnämnden föreslår nya kriterier och prioriteringar för ansökan till seniorbostad/trygghetsboende, där äldre med funktionsnedsättning eller som saknar hiss i sin bostad prioriteras vid tilldelning av bostaden.

Enligt socialnämndens boendeplan är den grundläggande inriktningen inom äldreomsorgen att alla ska ha möjlighet att bo kvar hemma i ordinärt boende så länge som möjligt. Med ordinärt boende menas en persons egna hem, men även seniorbostad och trygghetsbostad räknas dit då de inte kräver biståndsbeslut.

Förslaget från socialnämnden att Kevinge omvandlas till trygghetsboende. Sammanfattning

Socialnämnden fattade den 17 juni beslut om att föreslå till kommunstyrelsen att Kevinge seniorboende i Danderyd omvandlas till ett trygghetsboende. Ytterst är det sedan kommunfullmäktige som fattar beslut i frågan.
Kommunen har 202 lgh/seniorboende samt 46 lägenheter på anvisningsavtal Stenafastigheter. Stora renoveringsbehov i de nuvarande bostäderna, estimerat till 70 milj. varav ca 48 milj för seniorbostäderna Enebyberg. Utredningen visar stor demografisk utmaning med fler äldre och med större behov av vård/omsorg. Där är det avgörande att använda begränsade resurser på ett så bra och klokt sätt som möjligt. Behovet finns för att uppdatera kriterierna för tilldelningen av en bostad. 28% har idag ett boende i en seniorbostad och med kommunala insatser (hemtjänst). Trygghetsboendet som form har viktiga inslag som, gemensamhetsytor, trygghet och aktiviteter. I nuvarande kö står 572 personer till Seniorboende. Alla vill till Kevinge 81%, 465/572.  Behovet av nya riktlinjer för ett beslut att få en bostad kommer att införas, vägledande ska vara att de med störst behov ska prioriteras. Successiv avveckling av övrigt bestånd i kommunen. Kommunen ska möjliggöra flera moderna ändamålsenliga bostäder för äldre.

I förslaget ligger nya bedömningsgrunder för ansökan till Senior-/trygghetsboende. För alla sökanden gäller att vara folkbokförda i Danderyds kommun och att fylla 80 år under året som ansökan kommer in. För att prioriteras behöver lägenheten du bor i anpassas p.g.a funktionsnedsättning eller att du saknar hiss till bostaden. Övriga sökande hänvisas till kötid.

Idéer som ska bearbetas ytterligare, är att Kevingehuset bör vara en samlingspunkt för boende samt för omkringliggande boende samt övriga äldre i kommunen. Namn på verksamheten efterlyses "Klubb Kevinge"? Kommunen ansvarar för helheten. föreningarna oftast för aktiviteterna.

Kommunen ställer också frågan; Vad måste göras/åtgärdas från kommunens sida för att det ska bli så bra som möjligt; se över lokalerna, skapa ett gym, välfärdstekniken, restaurangen, cafè em/kvällar, uteplatsen med solskydd, aktivitetssamordnare/värd, "Servicegrupp", daglig verksamhet.

Kommunens ställda frågor till oss medborgare; Hur kan vi hitta lösningar tillsammans? Hur ska restaurangen utvecklas? Hur kan vi öka öppenheten så att fler utifrån besöker restaurangen? Hur kan användningen av lokalerna utvecklas?

Gabriella Zaunders