Utflykt till Grönsöö

Slottsutflykten till Grönsöö den 30 augusti

När vi lämnade Danderyd regnade det. När vi kom fram till Grönsöö hade solen brutit fram och vi fick en fin dag i den underbara parken och besök i slottet.

På vägen stannade vi vid Villberga kyrka för ”busskaffe”. Kyrkan är från 1200-talet och har fantastiska takmålningar. De har varit överkalkade, bemålade igen av Albert Piktor-skolan och vitmålade igen. Nu har man tagit bort alla övermålningarna och fått fram de fantastiskt vackra medeltida målningarna, en bit Pictor finns dock kvar.

Sedan Grönsöö slott från 1600-tal utanför Enköping vid Mälarens strand.
Där fick vi privat visning av slottsherrn Jakob von Ehrenheim som med stort engagemang tillsammans med sin fru sköter och driver detta slott med omgivningar genom en stiftelse för att kunna bevara detta unika kulturarv för framtiden.

Bessan och Jacob von Ehrengren som bor på Grönsöö slott hälsade oss välkomna till detta fantastiska slott som byggdes mellan 1607 och 1611 och som fortfarande är privatägt. Från början fanns det fyra torn, ett i varje hörn, men dessa var i så dåligt så de revs 1738 och då fick slottet sitt nuvarande utseende.

Jacob tog med oss på en tur i slottet som faktiskt ser ut som om någon bor där, vilket faktiskt stämmer. Jacob  och Bessan bor i en del av slottet. Familjen von Ehrengren äger slottet sedan 1820 och stora delar av möblerna härrör från den tiden, dittagna av första familjemedlemmen som flyttade in. Det fanns mycket att titta på, fantastiska kristallkronor, rengjorda tapeter gjord av gyllenläder, vackra möbler och porträtt, både av kungar och familjemedlemmar och av Johan Skytte, han som lätt bygga det ursprungliga slottet.

Parken firar 400-årsjubileum i år. Det utseende den har i dag är huvudsakligen av barock-typ. Där finns en lind, planterad av drottning Christina som fortfarande frodas och en stickling av denna som planterades av Drottning Silvia för 20 år sedan.

Vi tittade också på utställningar om parkens historia och ett urval av slottets stora samling av broderier som slottets damer tillverkat genom århundraden, de fick ju inte arbeta och måste sysselsätta sig med något. Vi kunde också köpa med oss hem äppelmust gjord på äpplen som odlas på Grönsöö, vilket är en del av verksamheten.

Lunch intog vi det gamla brännvinsbryggeriet, intressant med ett hål i golvet varur man hämtade kylvattnet som behövdes i processen.

En minnesvärd utflykt!