Ordförande har ordet

Så här har vi det i vinterperioden

Hösten har varit turbulent med kriget som pågår i Ukraina och val i Sverige med efterföljande ändringar i vem som styr i kommuner, regioner och på riksplanet. Dessutom är det oro på andra håll i världen som påverkar oss och vårt tänkande.

Socialnämnden får en ny ordförande. Riktigt vad det innebär får vi väl se så småningom. På förbundsnivå inom SPF vill man att KPR (Kommunala Pensionärsrådet) ska döpas om till Seniorråd, som ska lyda under kommunstyrelsen och där alla seniorföreningar som ingår i en riksorganisation ska ingå. Detta för att få mer möjlighet att påverka politiken.

Beslutet i Socialnämnden att omvandla Kevingehuset till ett trygghetsboende innebär att det pågår ett projekt för att se över och kanske ändra användningen av A-huset där föreningarna håller till och där restaurangen finns. I skrivande stund är det förslag till överenskommelser mellan föreningarna och kommunen om hur lokalerna ska disponeras inte klara. När projektet kommer i mål är det väl dags för beslut i kommunfullmäktige.

SPF lanserade den 23 november ett nytt verktyg, Hemtjänstindex, där alla kommuner i hela Sverige rangordnas efter fyra kriterier: information, biståndshandläggning, utförande samt
kommunens stödprocesser. Det ska bli spännande att följa utvecklingen av detta index.

Under hösten har vi haft ett par mycket uppskattade utflykter som du kan läsa om under Ativiteter. Utflykten till Dannemora, Järnets väg, var övertecknad, så den kommer vi att försöka göra om i april. Vi presenterar också några aktiviteter vi har under januari och februari och en planerad utflykt till Tullgarn och Trosa i mitten av maj.

Sedan i våras skicka vi en eller två gånger i månaden ut mejl med information om vad som är aktuellt. Att kolla sin e-postadress regelbundet och se till att postlådan töms när det behövs är ett bra sätt att få reda på om det är något man vill göra. Vårt medlemsblad kommer ju bara ut fyra gånger per år och har ganska lång pressläggning.

I Medlemsblad 2022:4 finns kallelsen till Iduns årsmöte, som blir den 21 februari. Verksamhetsberättelse och ekonomisk redogörelse kommer att presenteras på hemsidan och kommer att finnas tillgängligt på årsmötet. Du som känner att du skulle vilja göra en insats för Idun får gärna höra av dig till valberedningen innan årsmötet.

Vi får väl se om det blir en bister vinter eller inte. Det kom mycket snö i november som orsakade lite kaos i trafiken och den snön lyser fortfarande upp när det är som mörkast, men is och halka vill vi inte ha. Glöm inte broddarna när du går ut.

Hoppas julperioden blir den ljusets högtid som du önskar dig.