Om hemsidan

Här följer lite information hur du hittar på hemsidan

Högst upp på alla sidor ser du ett sidhuvud med diverse länkar mot ljusblå bakgrund. Där kan du välja att logga in, leta efter andra föreningar mm.

Därunder hittar du en menyrad med vit text mot mörkblå bakgrund. Det är den menyn du använder för att börja navigera på sidan. Sidhuvudet och menyraden visas alltid överst på alla våra sidor.

När du klickar på ett val i menyn så kommer du till en sida där du i de flesta fall får göra nya val. Dessa val görs i en lista till vänster på sidan. Ett val med en pil har i sin tur undermenyer och om du klickar på pilen så visas alternativen under det valet.

Under menyraden på startsidan visas ett kort bildspel, där bilderna kan ha länkar i  text med en blå pil, som kan länka till ett referat som vi nyligen publicerat eller till en kommande aktivitet.

Längre ner på startsidan hittar du "Senaste Nytt" från föreningen, Förbundet och Senioren. Senaste nytt som föreningen lagt ut är alltid synligt liksom det som Nyheter från distriktet. Vill du komma till Senaste Nytt från Förbund eller Senioren får du klicka på den rubriken, så kommer du till en nyhetssida med mer information från dem.

Under menyvalet "Om föreningen" hittar du lite allmän information om föreningen samt kontaktuppgifter till styrelsen och övriga funktionärer. Adressuppgifterna till styrelsemedlemmar och övriga funktionärer lägger förbundet in genom att hämta dem från medlemsregistret. Vi har själva lagt till en lista "Övriga funktionärer". Därunder finns en flik "Föreningsdokument" där föreningens stadgar och några års verksamhetsberättelser finns.

Menyvalet "Bli medlem" är till för dig som vill bli medlem i vår förening. Där kan du fylla i en medlemsansökan.

Under "Förmåner" hittar du rabatter mm som du som medlem kan få på försäkringar, resor, elavtal mm. Det som finns där nu är sådana förmåner som distriktet eller förbundet förhandlat fram.

Under "Program och resor" finns underrubriker. "Program" visar vårt senaste halvårsprogram, "Planerade resor" visar sådana resor som är på gång, därunder kan det finnas fler rubriker. Sista underrubriken här är "Kalender" men den funktionen använder vi inte för närvarande.

Under "Referat och bilder" finns en flik med de "Senaste referaten" och ett "Referatarkiv" där tidigare referat placerats årsvis.

Titta på hemsidan i en mobil

Om du tittar på vår hemsida i en smart mobil så ser den lite annorlunda ut.
Menyerna visas inte som i en dator. Du måste klicka på en knapp "Meny" längst upp och sen välja en sida i den lista som då visas. Om en sida har underliggande sidor så visas en liten pil i högerkanten i menylistan och om du klickar på den pilen så expanderas listan så att även underliggande sidor finns med i listan. Observera att det bara finns pilar på huvudmenyvalen (de som ligger i menyraden då sidan visas i en dator). Om en undersida i sin tur har undersidor så listas alla underliggande sidor i en enda lista. Det gör att en lista kan bli rätt lång i en mobil och du kan behöva skrolla ned i den för att hitta det du söker.

Sidinnehållet ser också lite annorlunda ut i en mobil. Text och bilder anpassas efter skärmen. Vrider du skärmen så blir textstorleken densamma, men det får plats mer på varje rad och bilderna blir bredare. Du kan på datorn studera hur en sida ser ut i en mobil genom att krympa fönstret i sidled.

Titta på hemsidan med en läsplatta

Använder du en iPad eller en annan platta, så ser det ut som i en dator, men om du vrider den på högkant så ser det i regel ut som i en mobil.

Besök vår sida regelbundet

Besök gärna vår hemsida regelbundet för att hålla dig uppdaterad om våra kommande aktiviteter och för att läsa om vad vi haft för oss.

Webbredaktören SPF Seniorerna Ardala

Leif Bertilsson tfn 070-616 61 70 e-post: lena.leif@live.se