Fröbergs historia

Måndagen 15 november samlades drygt 100 medlemmar för att genom Bertil Fröberg, en ättling till grundaren John Fröberg, få del av historien om människan bakom företaget.

• Bertil Fröberg

John Fröberg föddes den 30 augusti 1859 i Svanesund på Orust i Bohuslän. 1873 kom han till Lotorp straxt norr om Finspång som bodbiträde i en handelsbod.
1879 grundade John Fröberg från Finspång Sveriges första postorderhandel, men redan 1877 började unge John Fröberg att som sidoverksamhet trycka visitkort i en handpress.

Bertil Fröberg guidade oss genom historien, med bildspel och föredrag, om företaget AB John Fröberg som än i dag ligger i Lotorp och fortfarande frodas om än i andra händer än familjen Fröberg. En mycket intressant och ett stycke industrihistoria blandat med ett mycket intressant livsöde. Det finns för den vetgirige mera information om Fröbergs historia att läsa här.

Medlemsmötet avslutades traditionellt med att vår eminenta kaffegrupp dukat upp kaffe, bulle och kaka, vår likaledes eminenta lotterigruppsamt lotterier hade komponerat dagens tema som var Grönt, dvs grönsaker mm.

Dagen avslutades med att många leende medlemmar vandrade hem i höstmörkret, dock upplysta av eftermiddagen föredrag.

Nästa medlemsträff 9 december kl. 18.00 avslutar höstterminen.