Inlägg från Jerry Fonden

Jerrys tankar i december 2020

2020 – mest ett skitår!
Vi läser tidningen noga till frukosten. Sedan löser vi korsord och spelar kort, t ex Skip-Bo. Fikar. Tar en promenad. Kaffe. Text-TV med senaste nytt som läget i Covid. Middag. TV. Ibland hör någon av våra kära nära eller bekanta av sig. En dag i veckan storhandlar jag under affärens pensionärstid. Känner du igen dig du som är 70+ (och hur har ni yngre det?)
I sensomras hann vi göra en 4-dagars hemester med bil och hotell. Mitt i första pandemitoppen var vi ett 15-tal mycket närstående på en begravning. En dag i höstas i grannkommunens stora galleria för att handla det vi tyckte var mest nödvändigt.
Är det inte märkligt att staten tycks kunna trycka hur mycket pengar som helst? Säkert bra att företag får stöd och att resurser slussas till vården.

Men är det rimliga belopp som (elit-)idrotten får? Och länge kunde krogar hålla igång, även med trubadurer och stå-uppar, samtidigt som föreningar på sin höjd hade små träffar ute.

Inger och jag tackade i ett inlägg i ortens tidning de ideella som ändå försökte. Finns engagemanget efter pandemin och kan det rentav bli bättre?
Vi tackar biblioteket för att de inte stängt ner.

Lästips: Axelsson/Jag heter inte Miriam, Västerbro/Svälten, Camus/Pesten, Indridason/Skuggor över Reykjavik, Passilinna/Hett blod. Blandat allvar och lite humor. Nu läser jag en gång till Hendriks lite dråpliga dagbokstexter från ett tänkt men tyvärr rätt så sannolikt boende på äldrehem, kampen är klurig med fru föreståndaren, vars uppgift är att hålla de intagna lugna och hålla budget.
Nyss har jag fått årliga sprutan mot vanliga flunsan.

Givetvis tar jag vaccin mot Covid.

2021 kan bli ett bättre år. Eller vad tror du?

Avslutar med H C Andersen: Att leve er ikke nok – solskin, frihed og en lille blomst må man have.
Jerry /Jerry Fondén, Lerum, dec.2020/ min maillista ca 150 ex/

Tankar i Juni 2020

NYPOTATIS OCH JORDGUBBAR TILL MIDSOMMAR?
Vem plockar när billig arbetskraft utifrån inte får inresa?

Priset per kilo/liter?
Jag tänker på alla som kommit i omgångar till vårt land. Italienare, finländare, jugoslaver, polacker osv. De har jobbat i fabriker och på åkrar, de diskar, städar. Jobb som behöver utföras men som infödda svenskar ratat.

Till Sverige har också kommit de med goda kvalifikationer, även de har behövts. Läkare t.ex. Tack alla som gör ett gott arbete! En viss invandring är faktiskt av godo.

Svensk kvinna ( och man ) föder alltför få barn. Antalet per kvinna är nu 1,7. Första barnet kommer sent i ålder. I kristider brukar födelsesiffran öka. Känslan att tillhöra en familj stärks.

Inger och jag fick våra barn tidigt. Vi var ännu pigga på gemensamma strapatser i skog, sjö och fjäll. Barn är en glädje!

Vad är det som är så riskfyllt med en fullt frisk 70-åring ( eller en 80+++ )? Vem var i italienska alperna och vem var taxiförare när de skulle hem från Arlanda?

Hur spreds smittan in i äldrehemmen? Klart är att vi bör lära av övriga Norden och att EU till en början inte var en samlande enhet.

I vår kommun, Lerum, är inte många drabbade av Coronan, hittills. Nu gäller att personal i hemtjänst och på LSS- och äldreboenden orkar, ges resurser och tar tillfället i nästa löneförhandling! Och att endast seriösa entreprenörer får chansen att driva verksamhet för kommunens räkning.

Sakta måste politiken ta itu med framtidens många frågor igen. Vad är då lärdomen? Bättre beredskap? Ställer du upp? Någon period i ditt liv kan du säkert avsätta för något uppdrag. En möjlighet är också att bli aktiv medlem i Röda Korset eller annan frivilligorganisation. Eller?

Vi får skriva, ringa, promenera, snart resa inrikes - och träffas i små grupper bara vi håller avstånd – inga kindpussar!
Även i år får vi gästa Orust. Och det blir säkert både nya potatis och jordgubbar.
Jerry
som gärna tar del av dina göranden och reflexioner i dessa knepiga tider

Lite tankar i Mars 2020

HUR MÅR DU?
Vi har lärt oss att virus är något som släcker ner datorn. Men nu är det nya tider!

Jag känner mig hyggligt trygg när jag ser Anders Tegnell i TV. Visserligen vajar han som ett rö och svettas där på podiet men han ingjuter ändå förståelse. Han ser en allvarlig situation men att den inte löses bäst av att stänga allt. Är man sjuk ska man stanna hemma.

Alla 70+ ska hålla sig hemma. Fast vi tar en promenad varje dag.
Vi tar vanliga rundan, runt Kring Alle. Ofta längs Säveån. I lördags stigarna runt Nääs, bilen dit, bensinen är extra "billig". Fullt på P! Så många promenörer, särskilt barnfamiljer. Det är en glädje att vi har Nääs! En dag gick vi långt in på Klippans väg syd om Tollered. I en solglänta blommade tussilago!

Vad gör vi mer? Läser. Smyger in på biblioteket. Där är tyvärr inte så många särskilt nu när gymnasiet har uppehåll. Några nysvenskar har fortsatt språkträning. Vi löser förstås korsord men snart är alla ifyllda.

Våra nära ringer oftare. Det uppskattar vi verkligen! Som en ensam granne uttryckte det, skrift är nog så trevligt, men jag går här i isoleringen när föreningar och allt stängts ner och talar bara med mig själv. Vi är ändå två.

Snart är det påsk och sedan midsommar. Min optimistiska syster har planerat för vår vanliga syskonträff och därför bokat några dagar därefter på hotell i Småland.

Innan det är jag anmäld till Nordenresa 17 maj till Halden. Inte kan norrmännen stänga 17 maj ?!

Har du förresten observerat att företrädare för alla våra partier har ett märke med svenska flaggan på kavajen/blusen? Alla har blivit sverigepartier. Så bra! Flaggan och nationaldagen är allas.

Tids nog får vi lappa ihop ekonomi och ta itu med glömda frågor som klimatet, gängen och åter glänta på dörren till världen utanför.
Tänk som Anders Tegnell. Detta klarar vi. Med lite möda dock. Förstå att evig tillväxt kanske inte är möjlig.

Ta det lugnt och skriv inte dumheter på Facebook eller liknande.
Jag behöver gå till frisören. Törs man det?
Jerry 80 ++

Lite tankar i Mars 2017