Resor 2017

Här finner Du planerade resor

Resa till Vilnius

Reportage från Vilnius resan.

Resa till Litauen/ Vilnius 2017

Ja nu är vi tillbaka från en underbar resa. För flera av oss var det den tredje, kompletterande resan till Baltikum.

För en del var det första gången med en SPF resa, jätteroligt och lyckat.
Efter att ha blivit hämtade vid Lerums Station plockades fler resenärer upp i Göteborg och längs västkusten. Nu gick det över Markaryd och Osby mot Karlshamn. På båda orter steg nya resenärer på och allra sist stod vår vän reseledaren och väntade i Karlshamn.

Färjan är i första hand en lastbilsfärja, mindre än de fina båtar till Riga / Tallinn.
Vi bussfolket hade dock ett reserverat hörn i matsalen och vi blev serverade maten.
Hade vi regn genom Sverige så möttes vi i Litauen av sol och värme. Sol och sensommarvärme hade vi sedan alla dagar.

Landskapet liknar Lettland och Estland. Slättland, små byar och åkerbruk. Vilnius ligger längre öster ut och här är det skogar och kullar.

Vår guide Irina hade ordnat med lunch i Kaunas.

Lunchen betod av rödbetssoppa, borsjti, grillade kycklingbröst och en god chokladkaka till efterrätt

Kaunas var Litauens huvudstad under en period då Vilnius var polsk. Litauens historia är minst sagt omväxlande. Landet bildade ett tag en union med Polen och som de andra baltiska staterna var det ockuperat av Sverige, Ryssland, Tyskland och Sovjet.

Tillbaka till Kaunas. Vi promenerade genom gamla gator till ett underbart torg med rådhus och kyrka, omgiven av renoverade låga gamla hus. Här var vårt matställe. Det blev litauisk mat.

Rådhuset

Kyrkan

Fram på eftermiddag var vi framme i Vilnius. Incheckning på Best Western hotell. Flerstjärnigt.

I grupper gjorde vi oss bekanta med staden. Hotellet låg nära bron över Neris till gamla stan och i ett modernt nybyggt område. Några möttes i Radisson Blue skybar med en enastående utsikt över staden.

Nästa morgon kom vår lokalguide. Både hon och föräldrarna var födda i Vilnius. Hon
berättade att det var lätt att bo i staden, den har många grönområden, den är internationell med caféer, museer och många kyrkor av olika religioner. Staden har alltid varit mångkulturell.

Nu åkte vi en guidad tur genom staden. Kyrkor, kyrkor, parlamentet, presidentpalatset och en promenad genom gamla stan. Där är bilfritt. Gamla staden är upptagen på Unescos världskulturarvslista. I det fina vädret fanns många uteserveringar. Staden är värd att utforskas mer.
Det fanns gott om möjligheter att shoppa, vilket gjordes.

Kvällen samlades vi på TV tornets roterande restaurang, dit bussen fraktade oss.

På hemvägen stannade vi i Trakai. Staden Trakai och en gammal kungaborg som vi besökte har anknytning till Karaimer, ett turkisk folk som kom dit med egen kultur och språk. Karaiska är en blandning av slaviska språk och hebreiska. Idag är Karaimer utdöda och språket pratas bara av ett hundratal personer. Vägen från bussen till slottsområdet kantades av deras typiska hus.

Slottet i Tarkai

Gott kaffe på vägen direkt från bussen.

På hemvägen såg vi detta på lunchen, akvariet var i 2 våningar med bl a små hajar.

Säkert har andra mer att berättar, jag tror dock att alla har fått uppleva nya och spännande saker.

Vill Du se fler bilder från resan, klicka här