Månadsmöte den 14 november 2022

• Fika med köttbullssmörgås
  • Kaffet är upphällt
  • Dagens vinster

SPF  Seniorerna i Bankeryd har haft sitt novembermöte. Ordföranden hälsade välkommen, speciellt dagens gäst vinbonden Anders Åberg från Vista kulle.

Information gavs ang julbordet, det finns ett par platser kvar, Hälsodagen har fått 60 anmälningar, studiecirklarna till våren ännu ej klara. Resan till Göteborg var lyckad med besök på operan och julmarknad.

Vinodlaren Anders fick inta scenen, hans intresse började med att skaffa sig sysselsättning som pensionär och efter visst övervägande föll valet på vintillverkning. Starten skedde på 70-talet i liten skala med druvsorterna Solaris och Rondo , som efter en provperiod passade bäst i rådande klimatzon. Testperioden gick bra och snabbt inköptes 500 druvstockar, för vita och för blåa druvor. Det blev snabbt klart att vinodling kräver mycket arbete.

Det börjar med uppbindning, sedan beskärning  av olika slag. När blomningen skett kan skörd genomföras nittio dagar därefter. S k avlövning måste göras för att solen skall nå druvorna - Viktigt är också skydd mpt skadedjur, exvis fåglar och mjöldagg. Per dag plockas ca 100 kg,vilka sedan skall pressas och druvsaften vidarebehandlas. Produktionen omfattar rött, rose, vitt och sekt. Vinet lagras sedan i ett år före kommersiell försäljning. Man har erhållit diplom för sina viner.

Vinerna finns att tillgå på Systemet i Jönköping och ett antal restauranger.

Totalt finns nu runt Vista Kulle sju vinodlare.

Anders avtackades med varm applåd, varefter följde kaffe och lotteridragning.

Ordföranden avslutade mötet och inbjöd till dec.möte den 12 december.

PA Falk