Hälsodagen den 22 november

RAPPORT från SPF Seniorernas HÄLSODAG den 22 november

I bildkarusellen ligger videos från alla föreläsningar. Del har tyvärr ingen ämnesrubrik men ligger i följande ordning: Benskörhet, Digitalisering i äldrevården, Diabetes typ 2, Hantering av läkemedel, Artros och Alzheimer. Inspelningarna störs av dagsljuset vilket gör att vissa blir väldigt mörka.

• Carles Brodd om Alzheimer
  • Britt-Marie Weiby om Diabetes 2
  • Åsa Joelsson om Artros
  • Margareta Lindahl om Benskörhet
  • Marie-Louise Welin om Digitalisering i Jönköpings kommun
  • Helena Spetz om Hantering av läkemedel
  • Carles Brodd om Alzheimer
  • Britt-Marie Weiby om Diabetes 2
  • Åsa Joelsson om Artros
  • Margareta Lindahl om Benskörhet
  • Marie-Louise Welin om Digitalisering i Jönköpings kommun
  • Helena Spetz om Hantering av läkemedel

SPF Seniorerna i Bankeryd har genomfört HÄLSODAGEN 221122 på Församlingsgården.

Sex stationer hade upprättats, sjukdomen Alzheimers, Digitalisering i äldreomsorgen, Hantering av läkemedel, Artros, Benskörhet och Diabetes 2. På varje station fanns proffsig, kunnig personal som informerade totalt 60 intresserade.

Beträffande läkemedel fick vi klargjort vikten av att vid högre ålder ändras tiden för hur länge ett läkemedel i kroppen stannar kvar, olika typer av biverkningar. Hur viktigt det är att veta hur läkemedel interagerar med varandra, vilket bör uppmärksammas vid utskrivning av recept av olika läkare samt att en gång om året få en utskrift av sina läkemedel.

Vad beträffar artros är det något som drabbar många, upp i åldrarna, och där man tidigt skall vara uppmärksam på om man känner av dylik. Då kan motåtgärder sättas in, som bromsar utvecklingen. Viktigt är att ej släpa på övervikt, vågen är en bra ”antikropp” däremot. Man fick bra information om samspelet mellan brosket och ledvätskan i knäna. Det finns på vårdcentralen mycket bra rörelseexempel att erhålla, tips gavs att sitta stilla max 20 minuter och sedan röra på sig. Och slutligen 30 minuters motion om dagen är en viktig norm!

Om Benskörhet informerade Osteoporos föreningen i Jönköpings län. Benskörhet drabbar till övervägande delen kvinnor. D-vitamin intag ger förbättringar, i solen under sommarhalvåret och som tabletter under vinterhalvåret. Föreningen arbetar för att Benskörhet skall undersökas förebyggande så att inte Benskörhet ger benbrott i onödan.

Föreläsningen av Digitalisering i äldreomsorgen gav en intressant kavalkad av digitala hjälpmedel för äldre och en inblick i framtiden.

Initiativet med en Hälsodag fyller ett välbehövligt informationsbehov och bör upprepas varje år.

PA Falk, Kjell Larsson