Månadsmöte den 12 september 2022

• Yvonne Teiffel
  • Fika
  • Fika med Yvonne

SPF  Seniorerna i Bankeryd har avhållit sitt septembermöte.

Ordföranden hälsade välkommen, speciellt dagens gäst, journalisten Yvonne Teiffel, en ikon i den småländska tidningsvärlden, och gladdes åt den goda uppslutningen.

Först information: Träffen i Huskvarna, GO-Jönköping hade fått ett 40-tal föreningar att ställa upp. Vi anordnar senare ett möte, EL-cirkeln, med tyngdpunkt på bl a solceller. Teaterresa till Göteborg den 11 november, besök på pjäsen Cabaret med övernattning. HÄLSODAGEN  arrangeras den 22 november med sex temata, bl a om Alzheimer och diabetes. Vi uppmanades att spela boule varje måndag och onsdag kl 10.00-

Och mikrofonen gavs till Yvonne. Hennes start på JP började för 55 år sedan. Efter avslutad skolgång stod hennes håg till att skriva och började som volontär på JP varefter hon erbjöds fast anställning  med ”du kan fortsätta att jobba för JP”!!!!! Först som allmänreporter sedan som kulturreporter.

Hennes framställning kryddades med flera olika anekdoter från olika intervjuer under årens lopp, nämnas kan författaren Artur Lundkvist men allra bäst var hennes intervju  med advokaten Henning Sjöström, åt vilken vi alla skrattade hjärtligt och länge. Som kronan på verket belönades hon före pensioneringen med utmärkelsen Guldpennan, vilket är få förunnat.

Belöningen från oss blev en lång och hjärtlig applåd ledd av ordföranden, som tackade henne och inbjöd övriga till nästa månadsmöte.

PA Falk