Månadsmöte den 14 mars 2022

Föredrag om äventyraren Göran Kropps bestigning av Mount Everest. Föredragshållare Fredrik Blomqvist

• Lottförsäljning
  • Ordförande Olof Ejdeblad hälsar alla välkomna
  • SPF medlemmar
  • Bo avtackar Fredrik Blomqvist
  • Fika med delikata smörgåsar
  • Lottförsäljning
  • Ordförande Olof Ejdeblad hälsar alla välkomna
  • SPF medlemmar
  • Bo avtackar Fredrik Blomqvist
  • Fika med delikata smörgåsar

I strålande vårvinterväder har SPF Seniorerna i Bankeryd haft sitt månadsmöte. Ordföranden hälsade alla  välkomna och speciellt dagens föredragshållare Fredrik Blomqvist, som dokumenterade äventyraren Göran Kropps resa till bergstoppen Mount Everest.

Först  intern information: vandringarna fortsätter  tills vidare på torsdagar. Studiecirkel angående elbilar och föreningens hemsida skall startas.

En föreningsmedlem hade föreslagit att mötets kaffepengar tillika samma belopp från föreningens kassa skulle skickas som ett bidrag till Ukraina, vilket antogs med acklamation. Ordföranden kontaktar SPF centralt för att få ett samordnat bidrag från hela  organisationen.

Fredrik önskade oss välkomna till en nervkittlande spännande resa från Stockholm till Katmandu, som förnämligt hade dokumenterats av honom med stillbilder, filmsnuttar och nu  hans egna kommentarer. Kropp reste alltså ensam med all erforderlig utrustning på cykel, 1200 mil!!!   med cykelsläp. Övernattade längs vägen oftast utan några extra bekvämligheter. Vi fick bl a  uppleva helt okända bergsbyars utseende och folkliv uppe i bergsmassivet , ett  möte med hotfulla soldater som blev deras vänner  samt se  baslägrets utseende. Kropp ville själv ta sig upp på Mount Everest, packade en ryggsäck på 65 kg på ryggen och en på magen och började , utan syrgas! ,på egen hand  , på egen väg!!! ta sig upp för bergssidan. Vi fick se bråddjupa isvakar med övergångar enbart i form av en vanlig stege! Under färdens gång mötte han, i sin ensamhet, en kraftig storm på 6000 m höjd. Avslutningen på dokumentationen blev magnifik, han filmar sig själv under stormen  stående på toppen av Mount Everest, överlycklig över att han lyckats som en av få att ensam genomföra denna farofyllda klättring. Det blev en stormande applåd från trollbundna medlemmar. Mötet avslutades på sedvanligt sätt med kaffe och lotteri, ordföranden tackade för ett kanonföredrag och inbjöd till månadsmötet i april.

PA Falk