Promenader och Naturutflykter

Promenader och Naturutflykter  2024         (upd 2024-03-31 KL)
Se IDAG-spalten i VLT för aktivitetsträffarna.
SKPF och PRO är välkomna att delta i dessa aktiviteter.

Promenaderna på onsdagar, startar 20 mars 2024
Samling vid Ekängsstugan   kl 09.30

När det är Naturutflykter blir det inte någon promenad.

Naturutflykter för SPF Seniorerna Surabygden 2024

Vi fortsätter med våra utflykter till platser i Surahammars närhet. Det blir en kortare promenad till något vackert ställe där vi äter medhavd matsäck, ev. grillar och umgås.

Onsdag 17 april
Vi gör ett nytt försök! Vi far söderut till Asköviken. Samling vid Apotekets parkering. Kl. 09.30.
Först går vi till fågeltornet, en promenad på ca 1,5 km, och sedan blir det grillning vid den nya grillplatsen på vägen tillbaka. Ta med matsäck (+ något att grilla om så önskas) och sittunderlag.

20-24 maj: Folkhälsovecka v 21 Se föreläsninga

Onsdag 22 maj
Nu bär det av till Hälleskogsbrännan vid Öjesjön. Vi måste kolla om den utbrända skogsmaskinen står kvar! Det är två mil dit varav hälften är grusväg e
Avresa: 09.30 från parkeringen vid Apoteket. Ta med matsäck (+ något att grilla om så önskas) och sittunderlag.

Lördag 25 maj
Gökafton tillsammans med Naturskyddsföreningen. Vi samlas kl 18.00 vid Stenhuset. Vi åker till Säcken väster om Skomakartorp där vi går en lättpromenad i gammelskogen. Kanske får vi se knärot och grönpyrola? Ta med matsäck (+ något att grilla om så önskas), stövlar och sittunderlag.

Fredag 31 maj
Prova på gåfotboll i Ekeby i Hallstahammar 12.00 – 15.00. Avresa: 11.30 från parkeringen vid Apoteket. Vi blir bjudna på hamburgare och fika. Välkomna!

Söndag 16 juni
De vilda blommornas dag i regi av Naturskyddsföreningen. Avresa 13.00 från Stenhuset till Gunnilbokorset i Ramnäs. Vi går på gamla Naddtorpsvägen och vidare till intressanta blomstermarker där vi bl.a. letar efter årets växt: Brunklöver.
Ta med fika, sittunderlag och stövlar.

Onsdag 28 aug
Höstens första utflykt blir till Långsjön. Det finns en grillplats på västra sidan (Surasidan). Vi parkerar vid telemasten och promenerar längs en väg (400 m) samt efter Bruksleden (900 m).
Lätt flack promenad (lite trädrötter längs Bruksleden). Samma väg tillbaka.
Avresa 9.30 från parkeringen vid Apoteket.
Ta med matsäck (+ något att grilla om så önskas) och sittunderlag.

Onsdag 25 sept
Vi åker till Vandrarringens klubbstuga vid Fiskkraken. Sjön Fiskkraken ligger idylliskt och rofyllt innanför riksväg 66 och söder om vägen till Gunnilbo. Man åker en grusväg någon kilometer in, sedan är det ca 600 m att gå.
Här ligger deras vackra stuga högt på berget med utsikt över sjön. För de som önskar utforska terrängen närmare finns möjlighet att vandra runt sjön. En promenad på ca 5 km.
Avresa: 09.30 från parkeringen vid Apoteket.
Ta med matsäck (+ något att grilla om så önskas) och sittunderlag.

Onsdag 16 okt
Vi åker till Trångfors i Hallstahammar. Där går vi längs kanalen i förhoppningsvis fina höstfärger. Vandringssträckorna kan varieras. Här finns ingen grillplats!
Avresa: 09.30 från parkeringen vid Apoteket. Ta med matsäck och sittunderlag.

VÄLKOMNA

Kontaktpersoner: