Whiskyprovning den 7 mars

Överraskande resultat i vår provning av asiatiska whiskys!

• Vår excellente whisky expert Sven Aulin.
  • Intresserade provsmakare 1
  • Intresserade provsmakare 2
  • I väntan på mat 1.
  • I väntan på mat 2.
  • I väntan på mat 3.
  • Vår excellente whisky expert Sven Aulin.
  • Intresserade provsmakare 1
  • Intresserade provsmakare 2
  • I väntan på mat 1.
  • I väntan på mat 2.
  • I väntan på mat 3.

Tvärt emot rykten om utsökta Single Malts från Japan, fick vi en tydlig favorit samt en annan bra whisky som förvånansvärt överglänste japanerna.

Vi var arton näsor och munnar som med god hjälp av vår medlem, Sven Aulin, lotsades genom konsten att bedöma dessa ädla drycker. I fyra tulpanglas fanns 2 cl av vardera sort. Tillbehör var bara ett glas vatten och en tesked.

1. Milk and Honey Elements från Israel (798kr för 70 cl)
2. Kaiyo Cask Strength från Japan (1162kr för 70cl)
3. Akashi Sake Cask 3 Years från Japan (1170kr för 50cl)
4. Amrut Fusion (745kr i 70cl-flaska), destillarad i Indien.

Single Malt står antingen för att whiskyn kommer från ett destilleri, eller kan vara en blandning av årgångar och fat från ett destilleri. Enligt Scotch Whisky Assosiation m.fl. kategoriseras ytterligare sju slags whisky. Exempelvis är Famous Grouse en Blended sort av grain och malt whisky, där grain kan vara ris eller majs utöver det vanligaste, nämligen mältat korn. Olika karaktär på tunnor för lagring samt ålder på whiskyn ger skillnaderna.

Då alla sortena höll hög alkoholhalt, 46-53%, var det en del som spädde ut whiskyn med någon eller några teskedar vatten. Alkoholen kan bedöva doft-och smaksinnena och försvåra bedömningen.

Amrut toppades således av panelen genom sin fylliga, något söta arom med lite citronkänning. Näst bäst blev den från Israel, ett lite lättare innehåll som ända gav en ton av torvrök och citron.  Båda har också ett förhållandevis favorabelt pris.

Kvällens andra tema, asiatiskt, följdes upp med en utsökt sådan meny till vänskapspris på Bra Mat. Olika drycker samt dessert var tillval. Stämningen hölls kvar på topp!

Varmt tack till Sven, Margareta Andersson med personal och till alla deltagande medlemmar samt till Restaurang Bra Mat!

Christer Söderbäck