Gubbverkstan 10 mars

Gubbverkstan måste flytta — helst till lokal i centrum.

Dan Kjellser och Bo Palm från den ideella föreningen Gubbverkstan besökte SPF 10 mars. De  berättade levande och trevligt om verksamheten och svarade på alla våra frågor. Under årens lopp  har jag hört talas om Gubbverkstan och trott att det var någon hobbyverksamhet för äldre herrar i stil  med träslöjden i skolan. Ingenting kunde var mer felaktigt.

Till att börja med fick vi höra att det nu också är en ”Gumverkstad”. Det visade sig att av de 56 medlemmarna är 14 kvinnor, dvs 25 procent. Man har tillgång till en förnämlig maskinpark och verksamheten är på en avsevärt högre nivå än ”skolslöjd”.

Man tar emot trasiga möbler och annat i trä för reparation och nytillverkar också träföremål på beställning. Allt till ett rimligt pris. Sundbybergs stad har t ex anlitat verkstan för vissa uppgifter. Medlemmarna gör förstås en hel del för eget bruk, men man tillverkar även leksaker, skärbrädor och smörknivar för försäljning på bl a den årliga julmarknaden. En populär artikel är fågelholkar. Verkstan är öppen alla vardagar kl. 8–12 och under den tiden har man två kafferaster.

Om du vill bli medlem eller beställa något jobb från Gubbverkstan så går det bra att gå dit (Järnvägsgatan 5, 1 tr) vilken vardagsförmiddag som helst. För att bli medlem behövs inga särskilda förkunskaper. Man kan börja enkelt och undan för undan lära sig av de andra. Årsavgiften är 500 kr. För kaffet betalar man 40 kr per månad, dvs runt en krona koppen. Besök hemsidan www.gubbverkstan.com.

Eftersom det hus medlemmarna nu håller till i ska rivas, måste Gubbverkstan lämna lokalerna senast 31 augusti. Självklart hoppas man att kommunen erbjuder likvärdiga lokaler någon annanstans i de centrala delarna av Sundbyberg. Så skedde när man 2006 flyttade från Hamngatan 31 till de nuvarande lokalerna, men i skrivande stund har man ännu inte fått något besked.

Stort tack till Muriel Hill och Margareta Åhgren, som tog hand om detta möte på sedvanligt proffsigt sätt!

Sven Aulin