Göta kanal 6 - 7 september

Sjöresa och tur på anrik kanal med sång, lax, sol och måne.

En tvådagars utflykt till och på Göta Kanal den 6–7 september innebar många trevliga upplevelser för ett 70-tal resenärer, däribland ca 20 PRO-medlemmar.

Vi åkte buss med kurs mot Mariestad och gjorde ett uppehåll vid en rastplats utanför Arboga, där vi trakterades med kanelbulle och juice. Vid lunchtid kom vi till Stora Hotellet i Örebro, där vi serverades en god Bœuf Bourguignon med lokalt odlad potatis, som ”höjdes till skyarna”.

Småningom checkade vi in på hotell Rattugglan utanför Mariestad och for så i väg till hamnen i Mariestad, där kanalbåten Bellevue väntade för en tur på Vänern upp till Sjötorps hamn. Med visst besvär togs sig alla ombord – landgången lutade nämligen betänkligt. På akterdäck samlades vi i solskenet och underhölls med sång och anekdoter av en äkta värmlänning – en glad gamäng vid namn Bo Matti Gustavsson, vars uppträdande föranledde många skratt.

Vädret var det bästa tänkbara och innan det började mörkna såg vi solen gå ner vid horisonten på båtens babordssida och månen gå upp på den motsatta.

Dags för middag, som serverades i båtens matsal. Det blev aningen trångt vid borden, men den varmrökta laxen smakade utmärkt. Båten anlände sent på kvällen till Sjötorps gästhamn, där vi fick vidare transport till Rattugglan.

Efter en natts skön sömn och frukost for vi tillbaka till Sjötorps gästhamn och kanalbåten Bellevue. Nu vidtog den spännande kanalresan genom 16 slussar. Kapten Sonny Modig, befälhavare på kanalbåten, lotsade oss med säker hand genom alla slussarna. Man blir förundrad över hur detta von Platens 200-åriga projekt kunde genomföras utan dagens maskiner. De första spadtagen togs 1810 och 22 år senare öppnades kanalen för trafik.

Slussportarna sköts numer av slussvakter och med modern teknik. Efter lunch kunde vi angöra bryggan vid Töreboda. Under hemfärden gjorde vi ett snabbstopp vid en rastplats nära Arboga och serverades kaffe och smörgås.

Till kvällen var vi tillbaka i Sundbyberg med många trevliga upplevelser från resan i minnet. Stort tack till Ginger som arrangerat denna lyckade resa med kanalfärden som höjdpunkt.

Vi är nog många som ser fram emot en ny trevlig resa.