Karolinska den 24 april

• Barnens panda
  • Astrid Lindgren läser en bok
  • Herta Hillfon har skulpterat

20 medlemmar mötte upp till en konstvandring på Karolinska Sjukhuset i Solna. Vår guide hette Eva
Palmqvist.

I entréhallen möttes vi av en 11 meter hög målning, sjukhusets största konstverk. Anders Eriksson är konstnären och han inspireras av naturen som grundmotiv. Vi vandrade vidare och kunde beskåda 168 pannåer ihopsatta till en enda stor tavla målade av Johan Scott. De ska representera nyanser av hela världen.

Det mest fantastiska i betraktarens ögon var nog den 46 meter långa och 3 meter höga gobelängen som löpte längs det övre våningsplanet. Vacker att beskåda, men den fungerade även som ett insynsskydd till den stora aulan nedanför. Den gemensamma nämnaren för de avbildade motiven var gamla nostalgiska prylar: vaser, leksaker, prydnadsobjekt m m.

I konstverket Transkription används speglande ytor som i sig skapar en synvilla. Meningen är att spegla en skenbar oändlighet.

En del konstverk är gjorda av papper. Så starkt, så tunt, men mycket hållbart. Så traskade vi vidare till barnens avdelning, där vi möttes av en jättefin panda med skadeboard. Pandan är hög som en 2-åring och dess tankar går mot en ljus framtid. Här kan vi säga till ett barn:
Vi åker och hälsar på pandan, - alltså blir ordet sjukhus inte så påfallande.

Rundvandringen avslutades med att några av oss gick över till den spektakulära glasbyggnaden, Aula Medica, som består av 6000 glasrutor. Vi besökte den otroligt vackra och sobra restaurangen.

När samtliga var nöjda och något trötta i benen avslutades denna innehållsrika stund och vi tackade Eva.

Lena Dagbacke