Uppsala den 6 april

Händelserik och härlig dag bland Uppsalas sevärdheter.

Vi var 41 nyfikna och glada SPF:are som torsdagen 6 april for till Uppsala för att få nya kunskaper  om bland annat domkyrkan, Sveriges ärkebiskopssäte sedan år 1164. En strålande sol lyste över oss och marken var lite pudrad med snö när vår ciceron Margareta Andersson lotsade och informerade oss om ”sin studentstad”.

Vårt första mål var Katedralkaféet, där vi blev serverade kaffe och ostmacka. Det smakade härligt i en gammal fin miljö i ”Guldrummet” med dess imponerande ljusstakar. Rummet har gästats av  många ıntressanta personer bland annat av Carl von Linné.

Två guider visade oss sedan runt i nordens största kyrka, Uppsala domkyrka, som är lika hög som  den är lång, 118,7 m. Kyrkan började byggas ca år 1270 efter att påven gett sitt samtycke till att den flyttade från Gamla Uppsala.

Kyrkan består av många små gravkor, varav en del bekostats av prominenta, välbärgade personer,  ofta med anknytning till järnbruken i närområdet (priset på järn var lika högt som priset på guld!).

Kröningar av kungar skedde i domkyrkan, ofta i förening med stora fester, som när Erik XIV kröntes  och närvarande befolkning bjöds på mat, öl och vin som leddes ut i rör från taket så att alla kunde fylla sina glas. Ca tre tusen gravar finns i kyrkan, där bl a Gustav Vasa och Carl von Linné finns  begravda.

Vi fick se och lära mycket av våra kunniga guider, men eftersom minnet ibland är kort är det bra att kunna höra igen. Gå gärna in och läs mer www.uppsaladomkyrka.se.

Vi lämnade domen och gjorde sväng upp till slottet och Gunillaklockan. Där möttes vi av ett stort antal poliser – det var besök hos landshövdingen av talmannen från Schweiz. Talmannen visade sig  vara en kvinna! Detta fick vi veta av en av poliserna – son till vår medlem Gunilla Laurin – som satt  och bevakade ”stadsbesöket”. Lustigt sammanträffande.

Vid det här laget var vi hungriga och begav oss därför till Jureskogs restaurang i norra  Gränbystaden. Där blev vi trevligt bemötta av Ludvig Jureskog. De som ville kunde få sig ett glas vin eller öl i väntan på maten. Vi blev inte besvikna på vällagade hamburgare med olika smaker, frasig pommes frites, pikanta ”hemmagjorda” såser och en liten Donut till kaffet. Allt smakade utmärkt.

Stort tack Margareta Andersson och Ginger för en händelserik och härlig dag.

Kerstin Söderbäck