Verksamhetsberättelse 2018

Förslöv 2019 02-12

Verksamhetsberättelse 2018 för Föreningen 747 SPF Seniorerna Södra Bjäre

Antal medlemmar: Vid 2018 års början var medlemsantalet 300 och vid dess slut 295. Under året har medlemmar avgått eller avlidit och nya tillkommit.

Styrelsen: Styrelsen har haft 11 protokollförda sammanträden.

Ekonomi: Föreningens ekonomi är god. Stig Andersson, har ansökt om medel till boulebanan, av Stiftelsen Gripen, och beviljats 70 000:-kr. Anders Svensson utförde markarbetet och fakturerade 46000:-kr + moms, men ville bidra till en ideell förenings arbete och sänkte fakturan med 6000:-kr. Det skall inköpas bord, bänkar, parasoller, grill osv. Föreningen har inköpt kortdragare. Föreningen anlitar bemanningsföretaget Silver, som diskar och städar efter våra medlemsmöten.

Möteslokal: Vi har under 2018 haft våra månadsmöten i Församlingshemmet Förslöv. Frivilliga ställer upp för att duka och servera lunchen, som kommer från catering i Åstorp. Hyran för lokalen är 1000:kr per gång, diskning och efterstäd ca 800:kr per gång.

Föreningens program: Varje hushåll tilldelas ett Vårprogram och ett Höstprogram, häften i A5-format, som innehåller uppgifter om aktiviteter, resor, kurser, föredrag och underhållning mm, som vid respektive utgivning är kända. Månadsmötena annonseras i HD / NST under Föreningar / Båstad. Lars Forsell har kontaktat ytterligare företag. Vi är uppe i 16 annonsörer i programbladet, vilka ger föreningen en rejäl kassaförstärkning.

Hemsidan: Vår hemsida hålls aktuell av Thomas Lantz. I den hittar man vackra naturbilder från vårt vackra Bjäre, samt bilder och berättelser från Föreningens aktiviteter. Bidrag från medlemmar är välkomna! http:/www.spfseniorerna.se/distrikt/skanedistriktet/foreningslista/spf-seniorerna-sodra-bjare

Månadsmöten: Vi har haft ett årsmöte och 9 månadsmöten med lunch. Under den inledande halvtimman ges tillfälle till allmän information och social samvaro vid borden. Vid vissa tillfällen anordnas lotteri, som ger bra bidrag till vår Förening.

Programkommittén har bjudit in föredragshållare och artister för varierad underhållning på medlemsmötena. Några axplock ur årets programutbud: Mats Bengtsson, som utan varsel ryckte in och underhöll oss, när den kontaktade uteblev, Peter Lindgren som berättade om sin tid som diplomat i vodkavått Polen, Elisabeth Assarsson om sitt artistliv, Hans-Inge Persson berättade om sin cancersjuka hustru i "Den inhumana vården ". Sen tog vi en tur med Hurtigrutten. Höstens höjdpunkt var Carolina Söderman och Janne Andersson, sång och musik. Julbordets underhållning, tre glada "pensionister".

Rabatter: Ordföranden som jagar rabatter till oss medlemmar, har ett nytt erbjudande ICA Förslöv ger oss 6% rabatt varje tisdag. Du måste ha ett ICA kort. Se sid 29 i Vårprogrammet 2019.

Resor: Resorna genomförs i Visionis regi efter planering i resegruppen. Denna består av Visioni, 2 representanter från SPF Förslöv, 2representanter från SPF Båstad, 2 representanter från Hem och Samhälle Halmstad. Resorna presenteras på månadsmötena och finns förtecknade i Vår-respektive Höstprogram, Sound of Music, Öresund runt, Gränna och Visingsö, Rudesheim, full buss till Nunnor, äpplen och äggakaga, julmarknad på Huseby bland annat.

Gymnastik: Har ägt rum vår-höstterminerna på Kulan. Siv Svensson leder en mjuk seniorgympa.

Motionspromenader: Tisdagar under ledning av Boris Larsson, ca 4-5 km i rask takt.

Bokcirkel: Genomförs en onsdag i månaden, i Förslövs bibliotek under ledning av Lill Santesson.

Bowling: I Ängelholm onsdag eftermiddag under ledning av Lennart Persson.

Walk and talk: Maklig vandring på torsdag em ledd av Ylva Andersson.

Kurser: Det har varit 4 filmförevisningar på Församlingshemmet, ca 30 deltagare per gång, ansvarig Stig Andersson, som också samordnar matlagningskursen. Prat, stick och bokcafé.

Styrelsen:

Christer Nordin Ordförande, presskontakt

Stig Andersson Vice ordförande, resor, kurser

Laila Jönsson Sekreterare, resor, annonser

Ingegärd Persson Kassör, medlemsansvarig, Vuxenskolan

Stellan Andersson Program, lotteri

Lars Forssell Reklam-PR ansvarig, program

Björn Jonzon Program, lotteri

Ann-Katrin Werner Forssell Studier, lotteri

Siv Britt Svensson Adjungerad, lunchvärdinna

Övriga förtroendeposter:

Ombud till Kommunala Pensionärsrådet (KPR): Ordinarie Christer Nordin, Stig Andersson.

Ersättare: Stellan Andersson, Ann-Katrin Werner Forssell.

Ombud till Distriktsstämman: Christer Nordin, Lars Forssell, ers Stig Andersson.

Revisorer: Ordinarie Erik och Gunvor Åkesson, ersättare Kurt Andersson.

Valberedning: Ingrid Nilsson, Majlis Andersson, Ylva Andersson.

Lunchvärdinnor: Ylva Andersson, Siv Britt Svensson.