Årsmöte/medlemsmöte 24 feb 2023

Alla föreningars nödvändiga årliga sammankomster för sitt berättigande brukar infalla i februari/mars. Så skedde även för SPF Gavle som den 24  februari genomförde sitt årsmöte i god ordning med redovisningar, godkännande, framtidsplaner och val av ledamöter. Föreningen är redo att ta sig an det kommande året med godkännande av 90 närvarande medlemmar.

SPF Gavle har nu funnits i 40 år och kommer att fira detta med dans och disco slutet av mars. För den historiskt intresserade kan man följa föreningens utveckling från början genom att ta sig till Arkiv Gävleborg och där leta sig fram till den hyllmeter där historiken om SPF Gavle finns samlad i form av protokoll och andra viktiga dokument.  Detta fick  vi höra av dagens föreläsare Anders Wesslén, chef för Arkiv Gävleborg , som i ett inspirerande  föredrag gav oss värdefull information om denna institution. Vi fick veta att ursprunget till arkivet startade redan på 1930-talet för föreningar i Gävle men som blev Folkrörelsernas arkiv för hela länet 1978 och att 2003 ändrades det till Arkiv Gävleborg och då breddades inriktningen. Idag finns ca 6000 arkiv med foton, böcker och olika handlingar och ca 800 fanor och standar vilket är landets största samling. Vi fick flera inblickar i arkivets historia och viktiga personer såsom Folke Löfgren som bl a startade stadsvandringar som fortfarande görs. Vi fick också veta lite om hur man hanterat kriser som när hela källaren översvämmades 2021 och hela GD:s arkiv blev genomdränkt. Det räddades genom frystorkning! Gamla dokument som lämnas in måste dammsugas blad för blad så att inte småkryp och mögel sprids. Vi förstod alla att det finns mycket intressant att lära och se på arkivet och att det är öppet för allmänheten varje dag men att man helst bör ringa före ett besök. Närmast i planeringen ä utställningar på Länsmuseet med fanor och i sommar om Folkets Park. En givande eftermiddag tyckte vi alla och som avrundades med kaffe och semla dagen till ära.

Ingrid Siksjö