Februari 2024

Ordförandebrev februari 2024

Ordförandebrev februari                                                         Gävle 3 mars 2024

Kära medlem!

Årets årsmöte är nu genomfört och 2023 års verksamhet lagd till handlingarna. Styrelsen fick godkänt på alla punkter och det känns skönt. Årsmöten har ju sin fasta form och för det mesta handlar det om formalia som måste gås igenom. Men det är ändå en nystart för styrelsen. Några avtackas och nya ledamöter kommer in och även om vi kommit en bra bit inpå årets verksamhet redan så är det många nya uppgifter att ta tag i. Och det ser vi framemot!

I år var det bara en person som lämnade, vår kassör Caisa Hamilton avgick. Kristina Mickelsson är ny ledamot och av styrelsen utsedd kassör. Liss-Britt Landén och Anders M. Johansson fortsätter i sina funktioner efter omval. Styrelsen har dessutom som ny, ständigt adjungerad ledamot knutit Birgitta Ekström till sig. Vi hälsar Birgitta, med stor erfarenhet frånskolvärlden, välkommen!

Att komma in som ny i en styrelse där det finns mest erfarna och rutinerade ledamöter är både spännande och lite nervöst. Hur blir det? Kommer jag att passa in? Jag har nu varit med i styrelsen i två år, tackade tveksamt ja till ett fyllnadsval på ett år. Men det har jag inte ångrat en dag. Att vara med i SPF och hitta på trevliga aktiviteter, att vara del i samhällsdebatten, att få vara med och påverka och få nya vänner genom sammanträden –det är inspirerande!  Att vara glad efter att ha suttit i möte 2 timmar - hur ofta hände det i arbetslivet? Det kan bara rekommenderas! Tänk: ”vad kul” om ni blir tillfrågad eller anmäl dig frivilligt!  Det finns plats för många volontärer.

Själv har jag åtagit mig j att vara samordnare för Folkhälsoveckan 20 – 24 maj i Gävle. Det betyder att planera verksamhet en vecka på temat folkhälsa. Ankaret, Rudan, Hille och Gavle svarar för program varsin dag och gemensamt planerar vi för invigningsprogram måndagen den 20 i Boulognern. Vår samordningsgrupp har hittills setts en gång och alla styrelser är uppdaterade om insatsen. Till invigningen har vi slängt ut en förfrågan till Måndagsgänget nedan.

Måndagsgänget var en häftig upplevelse för oss drygt 40 personer som deltog på årsmötet i Equmeniakyrkan i Björke. Vår medlem Kerstin Monk är med och spelar dragspel i detta härliga gäng och hade bjudit in oss. Denna orkester spelar och sjunger allsång sista måndagen varje månad i nämnda lokal. Under entusiastisk ledning av Olle Lindblom på gitarr sjöng vi alla årsmötesdeltagare högt och vackert kända sånger från Barnatro till Amanda Lundblom, Gamle Svarten, Taube, m fl.

Allsång i Boulognern vore väl ett häftigt och hälsobringande inslag att öppna en hälsovecka med? Vi hoppas gänget vill och kan ställa upp och att vi kan ordna med ”detaljer” som teknik, scen och annat praktiskt för att få till det.

Här finns f.ö. stora möjligheter för er att engagera er – vi behöver volontärer till vandringar, tipspromenader och förstås förslag på aktiviteter. Bara att höra av sig!

Ett annat uppdrag som SPF lovat engagera sig i är ett projekt som Kvinnojouren Blåklockan ansöker om medel hos Allmänna Arvsfonden och som handlar om att starta en tantjour. Vi kommer i så fall att medverka i en referensgrupp och sprida information om projektet till medlemmarna. Jag kommer att delta i gruppen eftersom jag tidigare under några år var ordförande i Blåklockan och är insatt i problematiken.

Så SPF ger både allvar och nöje. För visst är det så att för att stå ut med allt hemskt i vår omvärld så måste vi också ha roligt emellanåt och känna att livet är värt att leva!

Önskar er många roliga stunder och hoppas att vi kan ses i både glada och allvarliga sammanhang i vår.

Ingrid Siksjö / er vice ordförande